Ämne: Kreta 2005
Visa ett inlägg
Gammal 2022-01-19, 18:43
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är uppkopplad nu

Reg.datum: sep 2015
Standard Sv: Kreta 2005

15.5
Stenhårda sängar igen. Gick upp vid åttatiden, åt frukost och handlade lite picnicmat i hotellets restaurang. Så vandrade vi iväg mot Kallergi, en vandringshytta på 1630 m höjd.
Vi var ju redan ganska högt uppe, 1200 m. Efter ca 3 km efter "stora vägen" tog en grusväg av upp mot toppen. 4,5 km, ca 1 timmes vandringsväg. Efter ca 1 km kom en tjej i 4-hjulsdriven bil förbi, stannade och undrade om vi ville ha lift upp. Det var varmt och svettigt så vi tackade ja. Om vägen upp till Omalos var brant och krokig så var den här inte bättre. Grusväg, smalt, gropigt och stenigt, men vi kom upp. Uppe på topparna har man flera meter snö på vintrarna och snösmältningen går hårt åt vägen.
Men, vilken utsikt man hade där uppe!! Vi såg en lammgam (tror jag) cirkla runt mellan ravinerna. Läste mig till då att det fanns bara 8-10 häckande par i Grekland och alla här på västra Kreta. Där får väl Janne rätta mig om jag har fel, för jag är ingen fågelkännare.
Vi stannade en dryg timme och njöt av stillheten och utsikten. Tog oss ner till fots och stannade efter vägen för vår picnic och var tillbaka till hotellet vid 1-tiden för en lätt lunch och siesta.
Vi åt get på kvällen, något vi aldrig ätit tidigare. Gott och det är något vi gärna ätit flera gånger efter det i olika former.
Vi hade TV på rummet så en amerikansk långfilm textad till grekiska fick avsluta kvällen.
Svara med citat