Ämne: Kreta 2005
Visa ett inlägg
Gammal 2022-01-12, 15:56
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015
Standard Sv: Kreta 2005

Oj, med det gensvaret kan jag ju inte låta bli att fortsätta. Kul!!

Kissamos är, eller var i alla fall då, en liten stad, som ligger i nordvästra hörnet av Kreta. Ingen charterort då, men det fanns gott om rum att hyra och det byggdes och renoverades för fullt. I områdena runt om staden odlades vindruvor, tomater och olivlundarna sträckte ut sig så långt ögat nådde.
När vi skulle sova på kvällen visde det sig att den lilla gatan utanför vårt rum var någon sorts genomfartsgata till stranden och en restaurang. Bilar och motorcyklar drog på för fullt. Jag var trött efter en lång dag och somnade ganska snabbt, men gubben min låg vaken länge.

6.5
Åt vår första frukost med riktig grekisk yoghurt och honung.
Kl 10 hyrde vi var sin cykel och började trampa mot Falassarna. Det var varmt. Vi hade gott om vatten med, men borde ha inhandlat något energirikt. Vägen gick uppåt i 8 km så det blev till att gå bitvis. När vi närmade oss Patamos blev jag yr och kände mig svimfärdig. Vi vilade i skuggan under ett träd en stund och tog oss sedan till en Super Market i närheten där vi kunde köpa lite uppiggande. Det hjälpte så vi fortsatte.
Vägen ner mot Falassarna, 4 km, var brant och jag tänkte med fasa på tillbakavägen.
Vi hade några sköna timmar nere på stranden. Nästan inget folk alls. Kallt i vattnet så tidigt på säsongen, men det blev i alla fall två dopp. Åt tiropita,som vi köpte på ett bageri i Platamos.
Vid 2-tiden började vi återfärden. Då var det gräsligt varmt och blåste en het vind söderifrån. Vi cyklade och vandrade om vartannat. Men det blev för jobbigt, så vi stoppade en liten lastbil och frågade om vi fick åka med upp till stora vägen. Inga problem, upp med cyklarna och vi fick åka med på flaket upp till Platamos. Se´n var det nerförsbacke i 8 km. Gissa om det var skönt med en dusch och en kaffe på balkongen.
Vi vilade någon timma och vid halvåttatiden gick vi ut för att leta upp en taverna som vi sett i Vagabonds guidebok. Taverna Agatho, ca 1 km utanför sta´n.
Vi gick och vi gick. Vi kom ut på landet och började förstå att det här är nog inte rätt. Så mötte vi en kille som höll på att driva hem fåren för kvällen. Han kunde väldigt lite engelska, så det blev till att plocka fram de grekiska kunskaperna igen och han förstod faktiskt vad jag menade. Oh, vi hade gått alldeles för långt, men om han bara fick stänga in fåren så kunde han köra oss tillbaka i sin bil. Vi åkte nog en km tillbaka och där, med en alldeles utsliten skylt, var tavernan. Vi hade gått förbi den utan att se den. Såg stängt och nersläckt ut, men killen hoppade ur bilen och ropade på ägaren och visst, vi var så välkomna. Det kom 2 andra gäster och mycket senare ett grekiskt sällskap. Det var så tidigt på säsongen så det fanns ingen meny, men vi åt en helt underbar, fet tzatziki och Stifado på kanin. Jättegott. Så bjöds det förstås på en liten raki och en kaka. 20 Euro. Först förstod vi inte vad som stod på notan, men ägarinnan hade först räknat ut notan i Drachmer och slutsumman stod i Euro???
Vi traskade hemåt . Klockan var över 10 men fortfarande så varmt att man gick i linne. Inga varma tröjor här inte.
Så var det samma trafik utanför rummet igen och dessutom ett ganska stort fyrverkeri.
Kerstin
Svara med citat