Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland
Först kände jag mig kluven till åtgärden om att ”tvångsvaccinera” alla över 60 år, men ju mer jag tänker efter desto mer anser jag att det är en bra åtgärd, för hur ska vi annars få slut på det här eländet. Jag tror att fler och fler länder kommer att följa Grekland och Österrike i spåren. Igår sa Tysklands förbundskansler att de ska ha en omröstning innan årets slut. Omröstningen gäller om de ska göra som Österrike och införa obligatorisk vaccination.
Sjukvården i Grekland är på väg att kollapsa och det drabbar alla som exempelvis väntar på viktiga canceroperationer och organdonationer. Vad ska man säga åt dem? Tyvärr måste vi skjuta upp operationerna för vi måste först ta hand alla ovaccinerade vårdas på IVA. Jaha.
Det kommer också att påverka den grekiska ekonomin, för om vi inte får slut på den här skiten kommer turismen skjutas i sank. Grekland utför bra många fler tester än vad som görs i Sverige. Här i Sverige kostar testerna en till två miljarder kronor i månaden, och vad ska de då inte kosta i Grekland, som testar så många fler. Tänk vad man skulle kunna göra med alla dessa pengar!
Oddsen är väldigt låga för att det kommer blir stora demonstrationer i Grekland på grund av dagens beslut, demonstrationer som kommer att sprida smittan ännu mer, för att det kommer att vara ovaccinerade som kommer demonstrerar.
På tal om det så rapporterades igår 7 486 nya fall av Covid-19 och 88 nya dödsfall i Grekland. 664 patienter vårdas på IVA, de allra flesta är ovaccinerade.
|