Visa ett inlägg
Gammal 2021-05-27, 15:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Just nu när jag skulle börja skriva om läget på ön kom SeaJet in. Och det var MASSOR med folk som steg av. Dessutom kom en jättestor segelbåt in i morse. Den första för säsongen. Kanske tavernaägarna och studioägarna börja gnugga händerna!

Amorgos har inte haft några Covid19-fall och det speglar sig i att inte många använder munskydd. Jag förstår lite att dom i turistbranschen struntar ofta i detta. Dom har ju varit prioriterade när det gäller vaccin. Men väldigt många turister struntar också i det. Jag använder det på mina promenader och i supermarket. Nu förstår jag att Arne alltid sa till mig att jag hade uppnäsa. Munskyddet halkar lätt upp till ögonen.

Dom flesta tavernor och affärer är öppna. Konditoriet med dom goda bakelserna m.m. har dock inte öppnat. Jag är glad för det för den har frestat mig många gånger.

Bussen som tar oss runt på ön kommer att börja köra den 10 juni, väldigt sent för årstiden. Idag har man börjat städa stranden mellan tvillingbyarna Katapola och Xilokeratidi, samt klippa tamariskerna. Det var väldigt skräpigt på stranden. Ett mudderverk är igång på Xilokeratidisidan och hörs vida omkring. Vad det ska bli vet jag inte. Kiosken som var stängd förra året har inte öppnat. Taverna Big Blue har numera inte upplyst på kvällarna i blått, då dom har slutat spela filmen.

De turister jag har hört prata är tyskar och fransmän. Många är även återvändare, för många kan prata grekiska.

Idag har jag tagit en liten promenad till andra sidan. Min artros i knäna värker ständigt, men det är nog bra att göra små promenader. Bilderna är från min promenad.

Jag mötte en anka på promenaden. Gick prydligt över gatan på övergångsstället.

Här har det hänt något. Dom stora bumlingarna som har legat här i många år är borta. Kanske dom planerar en liten hamn. Där brukar alla ankor vara.

Nästan som Stora Blå.

Städarna igång.

Livet leka!
Birgitta
Svara med citat