Visa ett inlägg
Gammal 2021-02-21, 12:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: MUSIK ELLER TEXT, VILKET ÄR VIKTIGAST?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
En skitdålig text kan sänka en låt helt o hållet.
Lite så tänker jag också då och då när jag lyssnar på skvalradion i köket eller bilen. Inte sällan hör man låtar som får en att undra vad det är som har totalkvaddat "låtskrivarens" ordförråd. Musiken kan ju i o f s vara svängig och skön, men när det är som värst med texten rör det sig om max om 3-4 meningar som ihärdigt upprepas om och om igen genom hela låten. Då är det inget kul.

Men som väl är finns det tröst att få. T ex många sköna "låtar" med Pavarotti där jag kan njuta för fullt av ett skönt stycke utan att bry mig om huruvida texten är bra eller dålig eftersom jag inte kan italienska särskilt bra.

Och vill jag höra på något där både text/sång och musik går rakt in i hjärtat så lyssnar jag t ex gärna på Mari Fredriksson och Totta Näslund i "Sommarens sista servitris". (Tottas cd "Duetter", med bl a den låten, är den enda cd i mitt liv som jag lyckats slita ut och fått köpa en ny! )

Eller varför inte Dan Anderssons "Omkring tiggarn från Luossa", som för mig är ett exempel på där musiken kanske inte är särskilt märkvärdig men en text som bär hela låten.

Allt är såklart en fråga om smak och tycke, men för mig är som sagt texten viktig.

Masse
Svara med citat