Visa ett inlägg
Gammal 2006-05-03, 16:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Giftermål i Parga

Citat:
en vigsel mellan svenska medborgare i utlandet är giltig i Sverige om landets lokala myndigheter har auktoriserat vigselförrättaren. De papper som behövs är personbevis och hindersprövning översatta till engelska (eller annat språk om landet man gifter sig i kräver det) samt om man är skild ett intyg på det. När man kommer hem ska vigselbeviset registreras och först då är vigseln giltig i Sverige.
Jag tänkte väl att den möjligheten borde finnas kvar. Jag har nämligen gjort det en gång. Och det fungerade hur enkelt som helst.

Den skilsmässan är dock klar sedan många så jag funderar på om jag blir bigamist nästa gång... För jag är ju inte skild i det landet. Fast där fick man ha 3 (!) fruar så där är det grönt

Citat:
Kort sagt borde det vara fullt möjligt att gifta sig i rådhuset i Parga. Men det kräver nog planering i god tid.
Det borde fungera utan problem så länge vigselförrättaren är auktoriserad som du skriver.

Ancan: Kolla med Pastorsexp. De bör ha koll på hur det ska fungera. Annars får de väl ta reda på det åt dig!

Peter
Svara med citat