Visa ett inlägg
Gammal 2006-05-02, 21:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Giftermål i Parga

Det låter lite krångligt, men jättemysigt! Och häftigt! Får man fråga om ni hade någon bröllopsfest och hur ni firade den?

När jag läste detta tänkte jag som du att det är märkligt att lagarna skiljer så mellan Sverige och Norge - kring sådana här frågor gäller ju annars ofta ganska stor internationell samstämmighet. Funderade om det finns någon möjlighet att gifta sig utomlands som jag har missat – och minsann! Efter en stunds letande hittade jag en tredje möjlighet; en vigsel mellan svenska medborgare i utlandet är giltig i Sverige om landets lokala myndigheter har auktoriserat vigselförrättaren. De papper som behövs är personbevis och hindersprövning översatta till engelska (eller annat språk om landet man gifter sig i kräver det) samt om man är skild ett intyg på det. När man kommer hem ska vigselbeviset registreras och först då är vigseln giltig i Sverige.

Dessutom finns olika regler i olika länder. Om man till exempel vill gifta sig i Tonga måste minst en av parterna ha vistats i landet minst sex månader i följd innan vigseln 30 dagar och 10 dagar krävs i vissa andra länder. För kyrklig vigsel krävs vanligen att minst den ena tillhör samma trossamfund som den kyrka man vigs i.

Kort sagt borde det vara fullt möjligt att gifta sig i rådhuset i Parga. Men det kräver nog planering i god tid.
Svara med citat