Jag och min fru har sedan 50 år tillbaka ett par som är våra bästa vänner. Vi har genom åren umgåtts med våra familjer. Vännerna har tre söner och vi två döttrar och en son. Våra barn är jämngamla med kompisarnas och de är dessutom ganska tätt i ålder.
När våra respektive äldsta barn var i övre tonåren och deras syskon strax under hände det ibland att de smakade på lite öl. Från de båda äldsta fick vi några gånger höra att "det ska ju vara starköl, annars är det ju inget att ha", när de skulle försöka vara lite kaxiga och imponera. Det fick min kompis och mig att bestämma att nästa gång vi ses med familjerna så är det lite öl till maten och då gör vi före måltiden en liten blindtest i "fostrande syfte".
Sagt och gjort. Vi förberedde 6 st identiska glas med öl i. Två av glasen innehöll lättöl, två av glasen innehöll mellanöl och två glas innehöll starköl. Samtliga var lika tempererade.
Nu fick de två äldsta kaxiga ungdomarna och deras yngre syskon i uppgift att var för sig fastställa vilka glas som innehöll lättöl, mellanöl respektive starköl, samt att ange vilket av glasen som innehöll den godaste ölen. Resultatet skulle var och en notera på en lapp.
Vid den efterföljande genomgången av svaren kunde våra ungdomar konstatera att det blivit mycket klent med rätt svar. Bäst hade kompisens yngste son (som ju hade mycket begränsad erfarenhet av öl) lyckats. Han hade två rätt. De övriga fem hade sämre resultat. Bl a hade kompisens äldste son (en av de kaxiga) noll (0!) rätt! Och det glas som han ansåg innehöll det godaste ölet, ja det var ett glas med Kavaljer Lättöl.
Både han och de övriga var i fortsättningen betydligt försiktigare med sina uttalanden angående öl, och när han senare tog studenten fanns vi såklart på plats på skolgården och förärande honom en butelj med hans favoritöl, Kavaljer Lättöl, till att fira med.
Det var ett av många kul blindtestminnen.
Masse