Lugnet före stormen?
Ja, vad kan hända nu när cyklonen Ianos sveper in över Grekland?
Ja, så här lugnt såg det ut i morse. Här tittar invånarna på väderappar stup i ett, men dom tror inte den kommer till Cykladerna. Men vid lunchtiden hördes ett förfärligt dån från himlen två gånger. Efter diskussion om gunfire, samt andra spekulationer har man kommit fram till en gemensam lösning. Att det var en ljudvall från flygplan- Men väldigt högt var det.
Bageriet ligger bra till för mig. Snett under min balkong. Men eftersom grekerna nästan uteslutande bakar ljust bröd är det ingenting för mig som diabetiker. Därför tar jag min frukost i form av yoghurt, frukt och valnötter på Mythos taverna.
Däremot har jag upptäckt ett fenomen; bageriet används som kvällsdagis. Jag har hittills ätit mina middagar på taverna Corner. Varför ska man ändra på ett vinnande koncept?! Jag sitter då vid bageriet och ser barnen både utanför och i ett rum inne på bageriet. Man spelar kort, tittar i mobilen och har roligt. Troligen jobbar föräldrarna på någon taverna.
Gårdagens middag bestod av Nikos kalamari, nedskjöld med en kall retsina. Då känner man verkligen att man är i Grekland!
Giannis på Port Katapola har en vacker innegård. Nu är det inte så mycket kvar av våren och sommarens blommor, men stora vackra träd finns. Jag brukar sitta här på eftermiddagarna och insupa doften av en hel del kryddor.
Birgitta