Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-28, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Längtansfulla bilder inför kommande resor till Grekland

Dagens längtansfulla nedräknarbild är från floden Styx nära Parga.

Innan jag reste till Parga första gången hade jag bestämt mig för två saker: att jag skulle se Meteora och att jag skulle vandra längs den mytomspunna floden Styx, eller Acheron som den heter idag. Förväntningarna var höga, alltför höga misstänkte jag, men förväntningarna infriades, och det med råge. Både vad det gäller Meteora och Styx.

Vattnet i floden är så kallt att det gör ont i hela kroppen, innan man har gått över till andra sidan har benen börjat domna bort. Men ge inte upp, det blir varmare längre fram. När känseln i benen är tillbaka följer du stigen tills den tar slut, härifrån och uppigenom ravinen går du sedan på flodens botten. Vattnet blir varmare ju längre upp du går, till sist blir det riktigt behagligt och det är inga problem att doppa sig.

Vill du inte gå uppför floden måste du åtminstone doppa fötterna i det kalla vattnet, vem vet, du kanske blir osårbar. Det var nämligen i floden Styx som gudinnan Thetis doppade sin nyfödde Akilles för att göra honom osårbar. Men hon glömde doppa hälen som hon höll i, vilket allt sedan dess kallas akilleshäl. Akilles dog av en pil i sin oskyddade häl under Trojanska kriget.

Läs om floden Styx här.
Svara med citat