Citat:
Ursprungligen postat av Kajja
Det är klart att det skulle bli såhär!!
Det har jag trott så fort man släppte på restrektionerna. Att folk har så svårt att fatta!! Barer, restauranger, demonstrationer f-n o hans moster!! Och då menar jag naturligtvis inte bara i Grekland.
Dessa egoistiska människor som skiter i allt och låter viruset spridas och leva vidare kanske skulle behöva lite Corona. Jag kokar  
/ Kajja 
|
Jag bor ju i Aten och här följs reglerna ganska bra, vad gäller avstånd mellan bord på cafeer och restauranger och avstånd mellan solstolar på stränderna. Men det är ju för att polisen kollar så mycket här.
På Tunnelbanan och bussarna kan man bara sitta på varannan plats, varannan plats har en skylt där det står "sitt ej här". Och det är obligatoriskt att bära munskydd.
Jag var däremot i Nafpaktos i helgen, en mindre stad. Där såg allting likadant ut som före corona. Alla cafeer och barer hade fortfarande sina stolar och bord tätt tätt. På den organiserade stranden som vi gick till stod solstolarna lika nära varandra som de brukar.
Det är så för att tyvärr så kontrollerar inte poliserna lika mycket där, och då blir de slappa. Kanske för att många också känner poliserna där, så de kommer undan. De borde ju tänka på smittrisken, men tyvärr så prioriteras det som nummer 2 på listan. Nummer 1 är att rädda sitt eget skinn och inte gå i konkurs. Man försöker samla ihop så mycket pengar man kan helt enkelt, och jag förstår dom till viss del faktiskt. Dessa företag har haft lockdown i två månader i Grekland och förlorat stora intäkter. Och vem vet om det kanske blir en lockdown nummer 2? Så om de ser att det kommer mycket folk så är de nog bara väldigt välkomna, svårt att säga nej.
Så jag kan förstå den enskilde småföretagaren. Men det som måste göras är att polisen kollar mer, speciellt på öarna nu när sommaren är här och mycket festande kommer ske på öarna. De kan inte bara lita på att folk följer reglerna. Kontrollera kontrollera kontrollera. Och kom tillbaka till samma område regelbundet. Hoppas de skärper kollerna.