Ämne: Att bo i Aten
Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-28, 00:28
meleagros meleagros är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Att bo i Aten

Ja, nu har jag bott mest i centrala Athen, där man ofta lever väldigt nära varandra att man inte får någon känsla av att det skulle vara farligt ... men det är klart att det beror på hur sent man är ute på natten. Taxi är alltid tryggt att ta - inte kostar det mycket heller. Några euro om man inte skall åka långa vägar.

Själv har jag bott i Kypseli, Makrigianni, Pangrati/Mets samt i Omonia. Kvarteren runt Omonia skulle jag inte själv välja att bo en längre tid. Eftersom det har förändrats till en statsdel där många utslagna håller till - åtminstonde var det så när jag bodde där. Det gick inte att sätta sig en stund på torget förrän någon kom och gav en förslag. Prostitution och annan handel. Däremot de övriga. Man blir också rätt snart ett känt ansikte ... dvs. de vet att man finns där s a s.
Här även bott några veckor i Glyfada, men det är nog för långt. Där är det också folktommare. Där skulle jag inte vilja gå ensam sent på kvällen. Vissa bor i Pireus och tar Metron in till stan. Den nya spårvagnen var för ett år sen ganska opåliglig, samt tog lång tid på sig ...

Athen är en trygg stad att vistas i, är min och många andras upplevelse, men det är klart att man inte skall gå in i nationalparken eller i mörka prång heller ... Självklart inte. Men, närheten till andra gör att man aldrig känner sig ensam.

Det är rätt svårt att få tag i lägenhetsboende i Athen. Ofta vill de ha någon som kan bo en längre tid. Men varför inte börja med att bo i dubbelrum ihop med någon och sök bostad på plats ... Men jag förstår dig. Skulle inte själv vilja göra det.

Lycka till!

Meleagros

[quote=Busan]Jag ska åka som utbytesstudent till Aten i höst och har ett litet problem med boendefrågan.
Svara med citat