Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland
Nej det "nya normala" har Corona-pandemin inte blivit för mig. Tror heller aldrig att det kommer att kännas normalt för mig nån gång. Inte heller känner jag att mitt förhållningssätt till restriktionerna blivit annorlunda. Det beror nog främst på att jag sedan tidigt varit övertygad om att det här är något som kommer att ta mycket lång tid. Jag har därför varit inställd på att få leva så här länge och att det inte heller blir tal om någon utlandsresa i år.
Av den anledningen kan det så småningom visa sig klokt att det i Sverige är lite måttliga restriktioner som gäller men att de flesta i gengäld orkar hålla fast vid dem längre än vad som annars skulle vara fallet. Vi får lov att gå ut och det finns affärer och serviceinrättningar öppna, men de flesta respekterar att hålla avstånd mm.
Som det låter i media så är det flera av länderna som haft totalstopp som nu närmar sig att öppna upp så smått igen. Om de varit framgångsrika med sina åtgärder så är det rimligtvis väldigt få som har fått immunitet och därmed riskerar man ju att hamna på ruta ett igen om man öppnar upp innan det finns vaccin. Och det tror jag inte kommer att vara tillgängligt i stor skala i år.
Så .... Nej det är inte det Nya Normala, utan i högsta grad Onormalt och tråkigt, men nödvändigt.
Masse
|