Visa ett inlägg
Gammal 2020-04-20, 17:17
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Förlåt, det var absolut inte meningen att dumförklara dig på något sätt. Men den artikeln i DN har jag inte sett, så jag trodde att du menade de 22 forskarna - som på något sätt helt plötsligt hade blivit 2000.

Nej, precis. Även i länder som har tagit i hårdare finns det olika åsikter bland experter och politiker.

Och precis som Netwolf nämnde så räknar många länder ENDAST in de som har avlidit på sjukhus, inte de som dör på äldreboenden eller i sitt hem. HÄR är en artikel om National Care Forum i Storbritannien som menar att det är sannolikt att ytterligare tusentals människor har avlidit på äldreboenden, men att dessa inte är inräknade i statistiken.

/kimmen
Jag tycker att Sverige gör rätt där, att ta med dom. Jag förstår inte varför vissa andra länder inte räknar med dom i statistiken, det är ju helt fel?

Däremot en sak som jag tänkt på dock när frågan har kommit upp tidigare då man jämför Italiens och Spaniens dödstal med Sveriges och sagt att de inte räknar in äldreboenden, där måste jag berätta en sak som jag tänkt på. Att Italien och Spanien har en annan kultur än Sverige där det inte är lika vanligt med äldreboenden. De flesta äldre bor ihop med familjen eller tas hand om familjen tills de dör. Samma kultur som det är i Grekland (jag känner själv ingen som har sina föräldrar på äldreboende här, plus att det kostar ganska mycket här vad jag har förstått). Så att eftersom det inte finns lika många äldreboenden där, så är det nog inte så många som heller dött av corona på äldreboenden där. Dödstalet skulle nog inte ändras mycket i de länderna om man skulle lägga till de som dog på äldreboenden. I Sverige däremot är det en stor del av de döda som dött just på äldreboenden då många äldre bor i en sån form där.

Så jag tror inte att det går att säga att Sveriges statistik är så mycket annorlunda än dessa länder. I Storbritannien däremot där jag kan anta att det finns många äldreboenden då deras kultur liknar Sveriges där kan jag tro att statistiken skulle bli helt annorlunda om man också räknade in antalet döda på äldreboenden.
Svara med citat