Visa ett inlägg
Gammal 2020-04-20, 15:20
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Louisa, jag har förstått att det existerar 2 "läger" i frågan, de som befinner sig i Sverige o tycker det är bra det som görs trots att dödligheten är enormt mycket större än i andra länder. Jag fick nyligen kommentarer att vara en tyckare o avsaknad av information. Men dödligheten är ex.vis många gånger större i Sverige än Finland o Grekland, o det är väl fakta nog.
Kommer du med sådana typiska osvenska inlägg så får du räkna med att "flocken" ger sig på dig eftersom dina åsikter är allt för osvenska.
Jag följer dig o dina inlägg med stort intresse, och din något osvenska rapportering från Aten till oss i Loutraki.
Ja precis så är det. När man ifrågasätter Sveriges metod så blir man bara dumförklarad. Och flocken ger sig på en som du säger, det får man räkna med.

Det som jag har slagits av under hela den här tiden är att även fast svenskar i regel tycker om att ha kunskap och vara pålästa, så verkar det som att en stor andel bara läser svenska tidningar. Det är så uppenbart att det är så, för om man också har tagit del av utländska tidningar under en tid så är det så uppenbart att svenska tidningar och medier vinklar saker på ett helt annat sätt och ger annan information än vad man ger i andra länder. Det är mycket intressant faktiskt. När det nuförtiden är så lätt att själv läsa och direkt ta del av information från andra länder så tycker jag det är så konstigt att man inte gör det. Och vad de säger om Sverige? Ja inte lika smickrande som det framstås i svensk media kan jag säga, där man väljer ut vissa forskare från andra länder som så passande nog säger att Sverige gör rätt.

Det är svensk rapportering och vinkling som har format svenska folkets opinion.

De 22 forskarna som gick ut och kritiserade regeringen med felaktiga siffror blev helt utmobbade i svensk media. Ja med all rätt kanske, det var ju en stor miss. Men Tegnell tillsammans med FHM, som gjort så många felaktiga uttalanden sen januari, varför blir inte han utmobbad eller åtminstone ifrågasatt??? Här nedan följer ett urval av hans tidigare uttalanden:

- Smittan stannar i Kina (den 7 mars medgav Anders Tegnell att hans bedömning var fel)
- Karantän behövs bara för de som utvecklat symtom (i samma intervju i SvD säger Anders Tegnell att karantän kan vara kontraproduktivt men att samhället måste ställa om ifall coronaviruset får allmän spridning)
- Det är mycket liten risk för smittspridning i samhället (uttalande från Folkhälsomyndigheten den 27 januari)

Så vad är det egentligen som är så extraordinärt med den här mannen och FHM?

Men jag beundrar människor som du som tar del av nyhetsrapporteringen från många länder och sen gör sig en egen bild, och inte bara kopierar sina åsikter från en och samma källa.

För att bevisa att jag inte är helt Sverigehatisk kan jag berätta att jag kritiserar both ways. Det finns vissa saker i den svenska strategin och i det svenska tänkandet som jag tycker om, och att de fått om bakfoten i Grekland. En sån grej är att man uppmanas att stanna inne så mycket det går, speciellt barn här i Grekland. När det egentligen inte är nån som helst fara att gå ut på en promenad bara man håller avstånd, det poängterar man mer i Sverige. Sverige har för övrigt alltid poängterat och lagt extra vikt vid att det är viktigt med frisk luft. Det som de gör med barnen här att de hålls inne tycker jag är tragiskt. Det finns alltså barn som inte har gått ut (förutom gård, balkong) på en månad. Som mina grannar på fjärde våningen till exempel, jag har inte sett deras barn sen det här började! Så jag kritiserar saker i Grekland också, jag är inte ensidig! Och varje gång jag träffar föräldrar som håller inne sina barn hela tiden så uppmanar jag dom att gå ut med dom, ta dom på en promenad, cykla, låt de springa runt, vad som helst.

Men det är det som jag tycker är så underbart med att vara del av två länder så, att man kan ta del av två olika nyhetsrapporteringar, två olika tänkanden och tyckanden, två olika vinklar av ALLT, och sen göra sig sin egen uppfattning, sin egen slutsats, ta det bästa av två världar.

Senast redigerad av Louisa den 2020-04-20 klockan 15:38.
Svara med citat