Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf
Hur menar du att svensk rapportering ligger efter? Är det för att vi räknar med dödsfall på äldreboenden till skillnad från t ex Italien & Spanien? Sen vet jag inte vad du menar med att Sverige inte vill ta emot information utifrån? Vad är det för information? Kan du utveckla?
Nu vet jag inte vilka media du läser, men jag har läst i svensk media (t ex expressen)redan för en månad sen, om att det finns tecken på att man kan smitta utan att ha symptom.
Sen har ju direktiven från FHM varit från start att om man känner sig förkyld/hostig etc, så ska man stanna hemma från jobbet. Har man möjlighet att jobba på distans bör man göra det. Eller ska alla som är symptomfria stanna hemma, för att de kanske kan ha Corona? Du hör ju själv hur galet det låter.
Jag tycker att vår myndighet agerar väldigt proffsigt, trots allt. Det finns ju som du säger ingen garanti att man blir immun, MEN det vore en mindre medicinsk sensation om man INTE blev det. Typ som mässling och vattkoppor. Har du en gång haft det, är du immun för resten av livet. Troligen kan Corona återkomma som säsongsvirus och likt den vanliga influensan, ha en annan form, som gör att redan immuna kan insjukna. Dock förväntas det bli en mildare variant, då man redan har en immunitet i grunden.
Sen vad är WHO? Det är ett FN-organ, som består av medlemsländerna, så det är ju inte gud vi talar om precis. Sverige är ju i praktiken WHO, då vi är en av medlemmarna. Fd svenske statsepidemiologen Johan Giesecke är WHO:s rådgivare och han går på Sveriges linje. Dessutom har han haft rätt i det mesta hitills.
Ok, det får stå för dig. Visserligen är även Sveriges siffror osäkra, men att jämföra vår rapportering med totalitära staters uppgifter, är ju helt befängt.
/Netwolf
|
Hej! När jag menar att svensk rapportering ligger efter, så syftar jag inte på antalet dödsfall utan på vilken information som ges om korona. Precis dom exemplena som jag tog upp i min tråd. Visst har jag läst artiklar även i svensk press om att även symptomfria kan smitta, men det är inte ofta, faktiskt så pratar man om det i Sverige så sällan att när jag läser på olika andra forum (till exempel familjeliv där olika människor får skriva och fråga om allt möjligt) så är det oerhört många som inte ens vet att symptomfria kan smitta, eller tror att det är en myt. Det är ju inte så konstigt heller att man fått det om bakfoten i Sverige, när direktiven är att man bara ska stanna hemma om man har symptom.
Du säger att det är konstigt att man ska stanna hemma om man är symptomfri. Ja det låter ju konstigt. Men det var ju faktiskt inte alls vad jag skrev. Jag skrev att om en familjemedlem är smittad av corona eller uppvisar symptom, så är direktiven att familjemedlemmar till denna person ska gå till sina jobb eller skola som vanligt. Det är helt skräckinjagande. Dessa människor har alltså stor chans att själva vara smittade, och sen gå ut och sprida denna smitta vidare. Istället för att isolera hela familjen. Det är faktiskt direktiven här i Grekland och i de flesta andra länder kan jag nog säga med säkerhet.
Man kan diskutera hur pålitlig WHO är. Men det som är anmärkningsvärt är att Sverige inte har lyssnat på nån annan sen det här började. Det är alltså ett ganska stort nummer av forskare och experter som FHM har ignorerat. WHO, andra länders strategi, till och med många svenska forskare. För några veckor sen hade ju 2000 forskare skrivit under ett brev till regeringen där de begärde tuffare åtgärder. Alla dessa människors expertis har ju helt ignorerats. Det som gör det oroväckande är att Tegnell redan har haft fel om så mycket, det finns en lista på internet med alla de missbedömanden som han gjort i de tidiga stadien av korona. Det första tror jag var att han inte trodde att det skulle komma till Italien och sen att han trodde att det inte skulle sprida sig i Europa. Och denna man sitter alltså svenska folket och lyssnar på.
När det gäller dödstal så går det faktiskt inte att på nåt sätt få Sveriges nummer att se bra ut. Eftersom vi är på ett grekiskt forum, så kan vi ju jämföra med Grekland, som faktiskt har ungefär samma befolkning, kanske lite mer. Här har lite över 100 människor dött, och i Sverige har över 1500 människor dött. Det är en OTROLIGT stor skillnad. Ja självklart vet vi inte vad som händer när Grekland kommer öppna upp landet i maj. Men saken är ju den, att ingen vet. Ingen vet nånting. Ingen vet om det kommer en andra våg i höst, ingen vet om man egentligen kan bli immun mot korona. Och det är det här jag sätter mig mot och inte kan förstå, om man nu inte vet, VARFÖR gör man inte allt man kan i början och försöker rädda så många liv man bara kan? För att vinna tid? För att under tiden lära sig så mycket om korona som man bara kan. För att se om man under tiden kan komma på nån lösning till det hela? För att se om sommaren hjälper. Sverige gav ju upp redan i början. Sen det här snacket om att man inte kan stoppa ett samhälle för alltid, nej det är klart att man inte kan. Men en liten tid kan göra stor skillnad, och efteråt så går ju inte länderna tillbaka till det normala precis som det var förut. Nej då fortsätter de ju att följa samma linje vad gäller avstånd och hygien, även fast alla ställen är öppna igen.
Och nej, jag tror inte att Grekland mörkar sina tal, jag tror att de är så bra. För jag ser verkligen hur duktiga alla är här, hittills har alla stannat hemma så mycket de kan. Det var påsk här i helgen, alla här i Aten firade från sina gårdar och balkonger. Så den siffran är helt berättigad. Det är trist att varje gång ett land har bättre siffror än Sveriges, att det landet ska misstänkas för att mörka siffrorna. Jag riktar mig inte till dig men jag har hört detta så otroligt många ggr att jag blivit trött på det. Många svenskar har den inställningen och i grunden handlar det om deras syn på världen, att Sverige är det enda landet man kan lita på. Att Sveriges siffror skulle vara de enda rätta, att Sveriges experter skulle vara de enda kunniga osv.
Men ja jag är egentligen inte bitter, jag är orolig för Sverige helt enkelt. Och lite irriterad kanske...för om Sverige inte får bukt med sina siffror så kommer det säkerligen varken bli svensk turism i Grekland i år och inte heller jag kommer kunna åka till Sverige i augusti för att träffa familjen...så i det avseendet är det också synd att alla länder inte följde samma strategi. Men vi får väl hoppas att alla länder har en låg spridning åtminstone i slutet av sommaren.