Visa ett inlägg
Gammal 2020-04-20, 08:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Avbokat

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Sveriges rapportering ligger verkligen efter och jag förstår inte varför. Typ som att Sverige inte vill ta emot information utifrån
Hur menar du att svensk rapportering ligger efter? Är det för att vi räknar med dödsfall på äldreboenden till skillnad från t ex Italien & Spanien? Sen vet jag inte vad du menar med att Sverige inte vill ta emot information utifrån? Vad är det för information? Kan du utveckla?

Citat:
...att man i andra länder sagt väldigt tidigt att även symptomfria människor kan ha corona och att även de kan smitta andra. Det har förnekats i svensk media ända fram tills för en vecka sen ungefär, och direktiven i Sverige har bara varit att de som uppvisar symptom ska stanna hemma från jobbet. Andra familjemedlemmar ska fortsätta gå till jobb / skola.
Nu vet jag inte vilka media du läser, men jag har läst i svensk media (t ex expressen)redan för en månad sen, om att det finns tecken på att man kan smitta utan att ha symptom.
Sen har ju direktiven från FHM varit från start att om man känner sig förkyld/hostig etc, så ska man stanna hemma från jobbet. Har man möjlighet att jobba på distans bör man göra det. Eller ska alla som är symptomfria stanna hemma, för att de kanske kan ha Corona? Du hör ju själv hur galet det låter.

Citat:
En annan sak är att man hela tiden i andra länder sagt att det inte är säkert att man blir immun mot corona, det finns ingen garanti. Man undersöker detta fortfarande. Sverige har däremot redan från början gått på linjen att uppnå flockimmunitet, nåt som inte ens är bevisat att man kan nå med corona. Hur oprofessionellt är inte det? När WHO nu i dagarna gick ut med att det inte är säkert att man kan bli immun mot Corona, ja då går Tegnell emot dom. Emot WHO!
Jag tycker att vår myndighet agerar väldigt proffsigt, trots allt. Det finns ju som du säger ingen garanti att man blir immun, MEN det vore en mindre medicinsk sensation om man INTE blev det. Typ som mässling och vattkoppor. Har du en gång haft det, är du immun för resten av livet. Troligen kan Corona återkomma som säsongsvirus och likt den vanliga influensan, ha en annan form, som gör att redan immuna kan insjukna. Dock förväntas det bli en mildare variant, då man redan har en immunitet i grunden.
Sen vad är WHO? Det är ett FN-organ, som består av medlemsländerna, så det är ju inte gud vi talar om precis. Sverige är ju i praktiken WHO, då vi är en av medlemmarna. Fd svenske statsepidemiologen Johan Giesecke är WHO:s rådgivare och han går på Sveriges linje. Dessutom har han haft rätt i det mesta hitills.

Citat:
Jag litar alltså lika mycket som Sveriges rapportering som jag litar på Kinas rapportering just nu.
Ok, det får stå för dig. Visserligen är även Sveriges siffror osäkra, men att jämföra vår rapportering med totalitära staters uppgifter, är ju helt befängt.

/Netwolf
Svara med citat