Visa ett inlägg
Gammal 2020-04-16, 22:32
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Såvitt jag kan se så framgår det inte i artikeln om han var ensam ombord på sin båt eller om han trängdes med en massa andra. Bara att tre av hans vänner gjorde honom sällskap i en annan båt. Om han var ensam eller nästan ensam i sin båt så borde det väl inte vara något problem. Däremot skriver man att det är förbjudet att fiska under pandemin???? Märkligt! ????

Masse
Det är rätt intressant, för även om det är förbjudet att fiska, så har jag sett rätt många göra det ändå när jag var i byn för två, tre veckor sen. Äldre män, ensamma, ingen bryr sig där. Inga poliser i dessa områden. De är mest i städerna. Och vem bryr sig egentligen, de utgör knappast någon smittrisk. Så att borgmästaren fått böter för det, det låter mer som att någon kanske bara ville sätta dit honom??? Ja som borgmästare måste man nog se upp lite mer...

Grejen är att EGENTLIGEN så är det ingen strikt lockdown i Grekland. Man skickar som sagt sms innan man går ut och väljer från en lista med sex olika skäl, de olika skälen nämnde Janne tidigare. Ska läggas till att det sista skälet är TRÄNING. Träning ensam eller med en annan person är faktiskt tillåtet. Och det här är ju en term som man kan tolka lite fritt så att säga...träning är ju inte bara springa utan också cykla och i allmänhet att röra på sig. Mina barn till exempel, som jag anser behöver röra på sig, tar jag ut till stranden och springer runt och leker med, efter att jag skickat sms med nummer 6. Är det någon som kan komma och säga till mig att det inte är träning för barnen? Det enda som är viktigt i polisens ögon är att man inte avviker för långt bort från ens eget område. Man kan inte skicka sms med träning och sen sätta sig och åka en timme med bil först. De vill att man håller sig inom ens eget område. Plus att alla gemensamma områden är avstängda, såsom parker och lekparker. Barn kan alltså bara vara ute på gatan, på stranden eller uppe på nåt berg. Det är inte så lätt i Aten att hitta bra ställen för barnen men i byarna är det ju lätt som en plätt, där mina barn är nu.

En väldigt humoristisk grej som jag faktiskt upptäckt på senaste tiden, är att JÄTTEMÅNGA är ute och joggar! Alltså både yngre och äldre, det har jag ALDRIG sett i Aten tidigare, haha. Det är så uppenbart att många gör det för att få komma ut lite. Men det är ju jättebra! Nåt positivt i allt det här!

När det kommer till fiske, så är det väl antagligen förbjudet så som jag har förstått det. Men det är ju konstigt egentligen, man får ju gå ut och köpa mat, så varför får man inte gå ut och fånga sin mat själv? Är väl också mycket mindre smittrisk att åka ut och fiska än att gå och köpa fisk i affären...vissa saker är nog inte helt igenomtänkta...

Senast redigerad av Louisa den 2020-04-16 klockan 22:47.
Svara med citat