Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman
Louisa
Kan bara instämma i det du beskriver och känslan att leva i Grekland just nu.
Har 3 vuxna döttrar i Sverige som nu förbereder påskens firande med vänner, för alla 3 är det inte något större bekymmer, barnbarnen är ju i skola o på fritis som vanligt.
Jag är imponerad av grekiska åtgärder, hur snabbt det kom upp avskiljande glasväggar runt kassor i matbutikerna och hur snabbt apoteken fick upp mikrofoner, högtalare, olika typer av luckor och slussar för att expiera o ta betalt.
Och nu påsken som tas på stort alvar av myndigheterna som förstår hur man måste göra allt för att inte sprida smitta.
|
Ja men precis. En annan grej som jag är imponerad av är alla små "uppmanings-spottar" som de visar på tv. Först är det de vanliga, som att man ska tvätta händerna och liknande. Inget speciellt. Men de slänger också in nya när situationen kräver det har jag märkt. Till exempel för tre veckor sen när Grekland införde ännu strängare regler, så satt "Greklands Tegnell" på presskonferens några dagar efter och var så irriterad på att alla gamlingar fortfarande stod och köade utanför bankomaterna. Oacceptabel syn, sa han. Här i Grekland är det ju inte så många äldre som har lärt sig internetbanking och använder inte det systemet, utan det vanligaste är fortfarande att man går till banken och ta ut pengar och betala sina räkningar. Men han tyckte liksom att nu får det vara slut med det här. Jag noterade sen att dagarna efter dök det upp en helt ny spot som tog upp just det här. Man sa att äldre inte bör gå till banken utan man får ta hjälp av en yngre familjemedlem för att lära sig att göra sin business via internet. Och så uppmanade man unga att hjälpa dom äldre i sin släkt och lära dom hur det funkar. Eller i värsta fall gå till banken åt dom.
Vet inte hur mycket ändring det har blivit dock. Ser fortfarande väldigt många äldre som står och väntar vid bankomaterna. Det roliga var att när jag pratade med min man för några dagar sen så sa han att han var på väg till banken för att göra lite ärenden för sin pappa. Jag frågade honom om han inte kunde lära sin pappa e-banking istället. Han suckade och sa, "ja jag föreslog det. Men pappa är rädd att någon kommer ta hans pengar på det sättet...". Systemet är väl för nytt och skrämmande för många äldre. När det kommer till pengar är äldre ytterst aktsamma. Inte ens banker litar de ju på. Det är väldigt vanligt att äldre gömmer sina pengar nånstans i huset eller under madrassen här, fortfarande. Jag skulle kalla det mindre säkert, men men...de har varit med om mycket under sina år, jag förstår att de har svårt att lita på folk och system.
Så i överlag så är alla väldigt nöjda med den nuvarande regeringen och hur de har hanterat allt det här. Det är inte ofta greker talar gott om politiker, det ska gudarna veta. Men nu är första gången som jag har hört goda ord från i princip alla. Från de som stödjer partiet sen innan, från de som stödjer andra partier annars, från de som skiter i politik och inte röstar och annars är helt anti. Alla säger att det här, det här har de hanterat bra. De är också nöjda med hur de har hanterat det ekonomiska, då det har beslutats att alla som varit tvungna att stänga och inte kan jobba under den här tiden ska få ersättning för det och de som bor i hyresrätter har rätten att betala 40% mindre.
Å andra sidan vet jag att det här är en trend man ser i alla länder just nu, inklusive Sverige, att man backar upp sin regering. Så det är inget speciellt för Grekland egentligen. Men det är iallafall kul omväxling att just greker pratar så varmt om sin regering, plus att jag är glad för att det verkar som att Grekland verkar få seriösare och seriösare politiker ju mer tiden går. Det verkar bli bättre för varje regering helt enkelt. Även med ekonomin är de mycket seriösa nuförtiden. Allt blir effektivare och effektivare i Grekland. Nya system införs överallt. Det är mycket trevligt att se att Grekland sakta kliver in i 2000 talet. Lite sent, men det kommer ta sig. Och den här krisen har redan hjälpt till att öka takten med tusen och moderniseringen av samhället har nog aldrig gått i sån fart som under den här senaste månaden. Det var nåt som jag tänkte på häromdagen. Som jag sa i mitt tidigare inlägg, så många har börjat jobba hemifrån nu, som aldrig jobbade hemifrån innan. Det sker distansundervisning just nu i ett land som mycket sällan använde sig av såna metoder innan och står helt ny inför det här. Äldre lär sig internetbanking. Många lär sig att beställa mat på nätet. Ja jag känner nästan att det här var bra för Grekland, de behövde en boost på dessa områden. Grekland kommer aldrig vara densamma efter att allt det här är över.