Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Min mamma är 92 år. Vi handlar alltid åt henne eftersom hon har svårt för att gå. Nu är jag, Camilla, min syster och min bror förkylda så vi ska inte besöka henne. Men vi hittar garanterat någon annan som kan handla denna vecka.
Inte som i Finland, Norge och Danmark. Än så länge i alla fall. Idag beslutades detta:
"Från och med imorgon kommer alla Sveriges högskolor och gymnasieskolor rekommenderas att gå över till distansutbildning, säger statsminister Stefan Löfven (S) på en pressträff.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar alltså att undervisningen i gymnasie- och högskolan inte ska bedrivas i skolans lokaler. Motsvarande rekommendation gäller för yrkeshögskolan och komvux, säger generaldirektören för Folkhälsomyndigheten Johan Carlson.
– Gymnasieelever är inte i behov av omsorg i samma utsträckning som elever i grundskolan eller förskola, säger han.
Samtidigt utesluts inte att samtliga skolor, inklusive grundskola och förskola, kan komma att stängas, säger utbildningsminister Anna Ekström (S)."
|
Det är bara en tidsfråga innan allt stänger i Sverige också. Det har man ju förstått sen innan. Frågan är bara varför de väntade så länge. Känns som att det är lite sent nu faktiskt