Citat:
Ursprungligen postat av Catlady
Vad vi alla är oroliga och rädda, så naturligt! Kära Kalimerianer, vi måste se till fakta...
Grekland kommer att finnas kvar när denna pandemi är över. Det dröjer kanske tills vi får åka dit igen men tillbaka kommer vi!
Vi får inte ge upp, titta ut genom ditt fönster och se att våren är på väg, ljuset ökar varje dag och mörkret får ge efter! Vi har inte sett hela bilden av detta hemska än MEN det kommer ett slut även nu. Gå ut i Sveriges vackra natur och leta vårtecken de finns där redan! Umgås med dina nära och nära, har väl aldrig varit viktigare... Hjälp någon gamling eller granne som behöver det....
Men framför allt: förtvivla inte, det är förgörande i sig självt!
Catlady, som också "kämpar" mot uppgivenheten
|
Citat:
Ursprungligen postat av Catlady
Måste ställa frågan: Är det inte lite "fånigt" att hamstra toa och hushållspapper i ett land som tillverkar så mycket att vi exporterar till halva Europa?? Då skulle jag nog tänka mer på importvaror tex från Italien och Spanien... 
|
För varje dag som går förundras jag över dels hur märkligt folk reagerar eller dels hur okunnig jag är i det som nu drabbar oss globalt.
Jag understryker än en gång att jag inte är någon medicinsk expert. Men utifrån det jag har hört av dem som är det så är den pandemi som vi nu upplever något som kommer att smitta oerhört många, men som för väldigt få kommer att ha dödlig utgång. Snarare låter det så att det för en överväldigande del av de smittade kommer att ha karaktären av en normal förkylning eller lättare influensa. Med det som utgångspunkt har jag svårt att förstå allt domedagsresonemang och all uppgivenhet och förtvivlan som nästan alla ger uttryck för.
Rapporter om hur det nu ser ut i butikshyllorna gör mig förundrad. Helt slut på toapapper. Brödhyllorna är tomma. Köttfärs är en bristvara. Hur tänker vi?
Själv har jag sedan c:a 2 dygn tillbaka symptom som överensstämmer med vad som beskrivs för cononainfluensan. Men ......
.... det har främst yttrat sig som lite ont i halsen, hosta och huvudvärk.
Däremot har jag inte märtk några symptom i andra ändan av kroppen. D v s ingen diarre eller ökad frekvens av toalettbesök, vilket annars skulle kunna förklara det ökade behovet av toalettpapper bland kunderna.
Jag märker inte heller att hushållets konsumtion av bröd har ökat. Inte heller behovet av köttfärs känns märkbart större till följd av influensan. Och om så vore så kan vi nog överleva en period av något mindre köttkonsumtion till gagn och glädje för alla som förespråkar det som positivt för vårt klimat.
Så denna hysteri efter toapapper, köttfärs mm med hamstring och tomma butikshyllor som följd är för mig en gåta. Tror man att coronaviruset drabbar hårdare för folk inom pappers- och köttindustrin och att den därför kommer att stängas ner, eller hur tänker man. Om man nu tänker alls, åtminstone på någon mera än sig själv.
All respekt och sorg för alla som själva eller i sin familj drabbas av dödsfall till följd av pandemin. Men jag känner också stort medlidande och sorg för alla dem, och de kommer att bli många, som genom detta drabbas av ekonomisk katastrof. T ex alla de som har levt på arbete inom rese- och turistnäringen i de länder som vi brukar resa till, t ex Grekland och Spanien m fl. Hur går det för dem och deras familjer om stora delar av årets turistsäsong försvinner?
Själv har jag av olika skäl inte kunnat besöka Grekland sedan 2017. Kanske, kanske skulle det kunnat bli en tur dit i år. Men det som nu har hänt ökar inte chansen för det. Men det vore väl skam om jag skulle känna uppgivenhet och förtvivlan för det. Det går väl inte någon större nöd på mig av den anledningen. Då får jag väl istället göra som Catlady skriver. Gå ut och njuta av allt fint vi har omkring oss här hemma.
Masse