Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-14, 20:46
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jag håller inte med dig. De allra flesta barnen är inte sjuka. I vår kommun har vi inte ett enda Coronafall, och det gäller faktiskt den största delen av vårt avlånga land. Varför skulle vi släppa ut tiotusentals friska ungdomar på stan? Så länge de är i skolan har vi full koll på dem. Vi vet var de är, vad de gör och vilka de träffar. OM någon skulle visa sjukdomssymptom under skoltid kan vi snabbt isolera de som har varit i närheten av dem. Sjuka elever ska givetvis stanna hemma, precis som vanligt. Våra elever har redan börjat planera allt "kul" de ska hitta på om skolan stänger. De ska åka till centrum eller in till stan och träffa andra skollediga ungdomar. Då har vi absolut noll koll på smittspridningen. För ingen är väl så naiv att de tror att tonåringar stannar inne och tvättar händerna bara för att mamma har sagt det? Då har man aldrig varit tonåring själv ...

Karin
Det där om att släppa ut ungdomar på stan, det är inte riktigt så det blir när man väl kommer till det. Här i Grekland när skolorna stängde, så blev det precis som du säger först, dagen efter beslutet så satt alla ungdomar på caféerna. Men i och med att skolan stängde så har det bildats en allmän opinion nu om att vi alla ska göra en team effort för att få bort det här viruset, så har det pratats väldigt mycket om att man ska försöka stanna hemma så mycket som möjligt. Så när ungdomarna samlades på caféerna så blev alla mycket upprörda och rent av arga, så nästa dag togs beslutet av staten att stänga alla caféer, restauranger och barer. Idag åkte vi med barnen till stranden för att det var så fint väder och det finns inget annat att göra med dom just nu (lekparker också stängda) och det var fullt med folk. Ja självklart blev alla andra som stannar hemma jätteupprörda, så upprörda att staten nu stänger alla organiserade stränder i Aten också. Folk försöker få alla att stanna hemma, även om det inte finns nån karantän lag än. Jag tyckte stängningen av stränderna var helt överdriven, hur hög smittorisk kan det vara där??? Men iallafall, det jag försöker säga är att när det väl kommer till stängning av skolor så börjar alla tänka väldigt annorlunda och säkerligen kommer andra saker stänga ner också. Scenariot att massa ungdomar skulle sitta på caféer istället lär inte finnas. Här höll det i en dag.

Själv funderar vi på att åka till byn med barnen. Där kommer de kunna vara ute mer. Inte så mycket människor och friare. Förstår inte hur mina energiska fyraåringar skulle klara av en eventuell karantän och vara hemma hela tiden. De skulle bli galna och vi också.
Svara med citat