Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-14, 11:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag tänker lite så här .......

.... Kanske är inte den bästa åtgärden att i princip stänga ner länder nästan helt och hållet för att begränsa smittspridningen maximalt, vilket inte tycks lyckas särskilt bra ändå.

Jag har inte tillgång till exakta fakta, men har fått intrycket att de allra flesta som smittas inte blir allvarligt sjuka, kräver inga vårdinsatser och är friska igen efter 1-2 veckor. Dvs det liknar mycket en normal förkylning eller influensa.

Kanske är därför fokus på åtgärder som så väl som möjligt skyddar riskgrupperna och vård- och omsorgspersonal det viktigaste. T ex det införda besöksförbudet inom sjuk- och äldrevård. Om jag förstått det rätt så finns det ytterst få bland de avlidna som är under 70 år och inte lider av annan allvarlig sjukdom.

Viktigt också med allt som så väl som möjligt stödjer tillgång på personal och material inom sjukvården. Att stänga skolor är kanske inte en sådan åtgärd om det innebär att vårdanställda måste stanna hemma och ta hand om sina barn.

Av det jag tagit del av i media så tycker jag att myndigheterna i Sverige har varit ganska balanserade i sina åtgärder hittills. Om alla medborgare dessutom kunde avstå från hamstring så vore det nog också bra. Inte precis något trevligt mänskligt drag tycker jag att bara tänka på sig själv på bekostnad av andra.

Masse
Svara med citat