Citat:
Ursprungligen postat av Louisa
Jag har en känsla av att Grekland kan komma att stänga gränserna inom kort. Det finns redan diskussioner om att stänga alla företag och verksamheter i landet. På mitt jobb idag blev vi kallade till ett möte där chefen sa att det går rykten om att regeringen på söndag kommer gå ut med flera nya drastiska åtgärder och ett scenario är total nedstängning av allt.
Jag har en känsla av Grekland försöker ta så drastiska åtgärder som möjligt just nu, för att kunna vara botad till sommaren då turistsäsongen är. Om Grekland fortfarande brottas med det här i sommar så kommer det vara kört. Det förutsätter ju såklart att länderna som turisterna kommer ifrån också är botade.
De flesta länder i Europa har nu tagit drastiska åtgärder, förutom Sverige (samlingar under 500 personer är ingen drastisk åtgärd). Ursäkta kängan men det känns som att Sveriges ledning och många svenskar också för den delen verkar tycka att ekonomin inte får störas till något pris, att ekonomin är liiiite viktigare än några människors liv. Nån talesman sa att stängning av skolor skulle få förödande konsekvenser (för ekonomin vill säga). Eh ja men vilka förödande konsekvenser kommer det bli om de INTE stänger??? Förlorar inte de andra länderna pengar på det också? Men de gör det. Ibland måste man uppoffra saker. Det känns som att Sverige sticker huvudet i sanden helt. Jag är djupt orolig för vad detta ska leda till för Sverige faktiskt. Jag är ledsen att säga det, men jag får faktiskt andra världskriget vibbar vad gäller Sveriges ställning. Hela världen är i krig och tar åtgärder medan man i Sverige låtsas som att det regnar och tar nån medelväg. Tänker att detta inte bara är oansvarigt för de svenska medborgarna, utan även mot resten av världen, eftersom svenskarna kan smitta även andra länders medborgare. Vi bor alla i samma värld, men Sverige ser bara till sig själva om och om igen. Ja tyvärr kan det slå bakslag. Om Sverige i sommar inte fått ner antalet fast andra länder har det, så är det klart att de inte kommer ges inträde i andra länder.
Jag är ju ingen expert iof. Hoppas den där Tegner killen har rätt. Att alla drastiska åtgärder som andra länder tar inte leder till nånting. Det kanske blåser av i Sverige lika fort som i alla andra länder. Då tar jag av min hatt för honom, verkligen coolaste typen av alla som stod emot hysterin. Eller så blir situationen den motsatta och då har han gjort sig skyldig till något mycket allvarligt. Ska bli intressant att se om den linje som Sverige följer just nu (mot strömmen) är rätt.
|
Ja Sverige har ju alltid hållt sig neutral och försiktigt. Får se om det funkar nu med... Det här med politik i krissituationer brukar inte hålla. Svaret får man långt efteråt...tyvärr..
/ Kajja