Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Tack snälla Louisa för din rapport direkt från Grekland! Du får gärna berätta mer om du har tid.
Jag har läst om grekiska kyrkan och coronaviruset tidigare, men så här allvarligt kunde jag inte tro att det var. Det är fanimej inte klokt! Är det något vi alla nu måste göra är att ta detta på allvar, och grekiska kyrkan verkar göra precis tvärtom!
Att kyrkans makt är stor i Grekland vet jag, men kan den verkligen var så stor att inte ens regeringen kan tvinga dem att avstå från nattvarden? Om man kan stänga alla skolor borde ju det ju vara möjligt att införa restriktioner i kyrkan.
Panagia Evangelistria på Tinos.
Om en dryg månad är det påsk i Grekland och då är det många greker som reser hem, och väldigt många går i kyrkan. Jag tänker bland annat på alla som åker till Tinos för att besöka Panagia Evangelistria och kyssa ikonen. Om viruset sprider sig i Grekland, som det har gjort i flera andra Europeiska länder, borde ju ”Påskfirandet” ställas in. Men det kanske är en utopi.
Enligt Ert.gr har ett nytt fall upptäckts i Grekland idag. Det är en 53-årig man som lagts in på sjukhus i Thessaloniki. Ert skriver att han inte har någon koppling till andra fall.
|
Vad roligt att det uppskattas!
Så jag har en nyhet. Idag addresserade premiärministern folket i ett fem minuter långt tal. Där tog han bland annat upp nattvarden. Han sa att även om han själv är djupt troende och alltid vänt sig till sin tro i svåra stunder, så anser han att ingen nu borde gå till kyrkan och ta nattvarden! En stor grej för en premiärminister i Grekland att säga känner jag (då han kan förlora väljare på det). Det var en känga till prästerna tycker jag. Det talas även om att ändra sättet som nattvarden tas på.
Nu kanske inte alla lyssnar på honom, det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.
När det gäller påsken som du säger så är det också intressant. Dock skulle jag tippa på att Tinos inte får så många besökare i år. Folk i Grekland är livrädda för sjukdomar och de kommer nog välja att stanna hemma så mycket de kan. Inget läge att resa. Plus att man är rädd för att hamna i karantän nånstans. Kan mycket väl införas reseförbud också. Så man åker nog bara till sin egna vanliga by.