Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-11, 08:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Men plötsligt börjar han prata om något väldigt intressant, om Coronaviruset och nattvarden... Han sa ungefär såhär (kort version): "Mina vänner, jag vet att de flesta av er är rädda och fruktar det nya Coronaviruset, men det är inte det ni ska frukta! Den största sjukdomen är inte den ni tror, utan den största sjukdomen är att vara ateist och inte tro på Gud! Ateister säger alla möjliga saker, och de tvivlar till och med på att nattvarden är helig. Jag träffade en läkare häromdagen. Han sa till mig: "jag är troende och vill så gärna gå till kyrkan för att ta nattvarden, men jag kan inte komma över sättet som ni ger nattvarden på, det är en för hög smittorisk, när ska ni göra något åt det?". Och jag svarade (stolt): "om du tänker så så vill jag inte ha dig i min kyrka! För då är du inte troende." Och mina vänner, hur förklarar de icketroende att präster hela tiden vistas bland sjuka, framförallt på sjukhus, och aldrig blir sjuka själva? Och har ni nånsin hört om någon som har blivit sjuk av att ta nattvarden? Det har inte jag".

Sen gick alla som fromma lamm och tog nattvarden ur samma sked.

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras.
Tack snälla Louisa för din rapport direkt från Grekland! Du får gärna berätta mer om du har tid.

Jag har läst om grekiska kyrkan och coronaviruset tidigare, men så här allvarligt kunde jag inte tro att det var. Det är fanimej inte klokt! Är det något vi alla nu måste göra är att ta detta på allvar, och grekiska kyrkan verkar göra precis tvärtom!

Att kyrkans makt är stor i Grekland vet jag, men kan den verkligen var så stor att inte ens regeringen kan tvinga dem att avstå från nattvarden? Om man kan stänga alla skolor borde ju det ju vara möjligt att införa restriktioner i kyrkan.

Panagia Evangelistria på Tinos.

Om en dryg månad är det påsk i Grekland och då är det många greker som reser hem, och väldigt många går i kyrkan. Jag tänker bland annat på alla som åker till Tinos för att besöka Panagia Evangelistria och kyssa ikonen. Om viruset sprider sig i Grekland, som det har gjort i flera andra Europeiska länder, borde ju ”Påskfirandet” ställas in. Men det kanske är en utopi.

Enligt Ert.gr har ett nytt fall upptäckts i Grekland idag. Det är en 53-årig man som lagts in på sjukhus i Thessaloniki. Ert skriver att han inte har någon koppling till andra fall.
Svara med citat