Citat:
den Panagia Tinou som var byggd 1960 seglade upp på stranden i Alang för skrotning 2001-05-14.
|
Eländes elände... Då hade ju min gamle gode vän på Tinos rätt, trots att jag såg Panagia Tinou på Amorgos för några år sedan... Och hon såg precis ut som den gamle... Mög...
Den gamle Panagia har jag åkt med många gånger på 80- och början på 90-talet. Innan Rafina blev mer än en fiskehamn... Hon och Naiaz ll, skrotfärdig redan då, gick ut varje morgon 8.00 från Pireus. De hade en cirkelrutt där de möttes på mitten...
Nostalgi, vilka minnen...
Citat:
dessa Sydkoreanska opersonliga Blue Star-båtar som tyvärr har tagit över stora delar av trafiken.
|
Var det bättre förr, Janérik? Ärligt!?
De gamla slitna båtarna hade mycket charm. Det håller jag med om. Men så här retrospekivt så var väl inte säkerheten så väldigt bra. Om det hade hänt något. Personligen anser jag att det är positivt att det har kommit nya rederier som tar detta på allvar. Som Blue Star. Men visst. Det är lite Ålandsfärja eller Tysklandsfärja över det!
Jag förstår vad du menar, men numera, med ålders rätt och lite mer insikt, så föredrar jag nyare, säkrare flytetyg. Även om de nu är mer opersonliga och har en hamburgerbar i aktern...
Men visst är färjan en del av upplevelsen av semestern. På akterdäck i solen med en Amstel i handen... Men den möjligheten finns ju fortfarande. Det gäller bara att inte titta bakåt in i färjan. Den stora upplevelsen är väl ändå den man har på ön dit man ska?
Och så finns det ju faktiskt en del av de gamle "skorvarna" kvar på en del rutter. Jag åkte en för två år sedan. Med träinredning och frostat glas i "salongen". Och det var helt förbjudet att ha sitt ryggsäck därinne...
Men personligen byter jag gärna numera charmen mot en högre säkerhet...
Peter