Tisdag den 17 december, Paleochora.
Det rysansvärda vädret, som inledde min vistelse i Paleochora har nu försvunnit. Regnet gjorde att snö la sig på topparna på Lefka Ori, men även den har tinat bort. Nu har vi åter strålande sol, med dryga 20 grader samt även milda nätter. Fiskarna med sina båtar har åter gått ut, efter att havet har lagt sig. Olivplockarna kan åter gå tillbaka till sina slitsamma arbeten.
Igår fick jag besök av medicinmannen, d.v.s. ortens pensionerade läkare. Det var på inrådan av Flora och Haris. Jag kan fortfarande inte ta några promenader, förutom stegen mellan studion och Waters Edge Cafe. Han förkastade direkt min Alvedon samt Voltaren. Föreslog en annan medicin, en dundermedicin vad jag förstår. Jag har nu tagit min första tablett och hoppas nu att den medicinen ska ta sin verkan. Att prata med en grekisk läkare är inte det lättaste, han beskrev inte vad jag har för åkomma. Själv tror jag att den inflammation jag haft under foten sedan ett år har blivit värre.
Men alla tar så väl hand om mig. Ekaterina frågar mig vilken mat jag vill ha och då erbjuds samma rätter till cafeets gäster. Den svenska julmaten saknar jag inte, eller vad sägs om moussaka och kastanjestifado?

Det är ett pillergöra att skala kastanjerna,men Ekaterina klarar det suveränt.
Julstämning har vi även på Waters Edge.
Ekaterina har även klippt mig och även handlat. Tänk vilka vänner man har!
Roligt är också att det är samma folk som bor i dom 3 övriga studios på bottenvåningen som förra året. Vi är många återvändare.
Birgitta