Ämne: Upphovsrätt
Visa ett inlägg
Gammal 2005-02-15, 17:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Upphovsrätt

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Det är nog det som är pudelns kärna. Jag och några miljoner till tycker nog mest att vi inte 'tar' något utan bara visar upp det på ett ställe till, utan uppsåt att vinna något eller skada någon.
Jo, nog är det det som är pudelns kärna - ungefär som om jag snattar i närbutiken utan uppsåt att vinna något eller skada någon. Med den skillnaden att en publicerad bild kostar mer än gränsen för snatteri förståss.

Som jag ser det handlar det om att se längre än till sin egen lusta. Man stjäl av någons lön.

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Kanske en smula sunt förnuft, omdöme och 'lagom' olydnad på samma sätt kan råda även bland oss som trafikerar dessa forum? Jag tycker inte att problemet är större än vad vi gör det till. Och som tur är har vi olika synpukter annars blev här ingen diskussion.
Sunt förnuft och omdöme är jag den första att förespråka, men när lagom olydnad går ut över enskilda människors inkomster har jag svårt att se det sunda förnuftet och omdömet.

Däremot är det ju inte olagligt att lägga in fria bilder som till exempel de som hämtas från gifanimations. Sånna är kul Och egna vackra foton vill jag gärna se fler av!
Svara med citat