Ämne: Balos Lagun
Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-16, 07:57
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Balos Lagun

Hej!
Om ni skall ta er ända fram(eller så nära det är möjligt)så måste ni åka med en jeep, då går det bra om man inte är höjdrädd(vägräcken existerar inte, och det är brant!)
Där "vägen" slutar finns en liten parkering och därifrån tror jag att det tar ca en kvart att promenera(minns ej exakt).
Man går då på en smal stig en bit rakt fram och sedan är det många trappor nedför. Man bör inte ha stela knän eller ledproblem för då blir vandringen nedför väldigt krävande(sedan skall man ju upp också)
Utsikten innan man börjar gå nedför är fantastiskt vacker!

Så till vägbeskrivningen då!
Från Chania fortsätter man motorvägen mot Kastelli Kissamos, passerar genom Kastelli(motorvägen slutar strax före Kastelli)
Kör vidare förbi den lilla hamnen och kör mot byn Kalliviani, därifrån har jag för mig att det är skyltat mot Balos, Gramvoussa.
Efter Kaliviani blir vägen sämre och ni kommer köra förbi ett fint hotell med stor pool mitt ute i ödemarken. Fortsätt vägen framåt(uppåt), Balos ligger nästan längst ut på Gramvoussahalvön, så det är bara att tuffa på rakt norr ut.
Vägen är bitvis mycket dålig med stora stenar, branta stup och smala partier men med en jeep så går det nog bra.
När man kommit lite längre än halvvägs passerar man en fin liten kyrka, strax nedanför den kan man hämta iskallt friskt källvatten som kommer från bergen.
Utsikten är underbar längs med vägen och man möter ibland massor av getter.
Det finns faktiskt en liten kantina där ute i ödemarken!
Det står skyltat "Kantina Boat"och plötsligt ligger det en båt mitt på torra land in the middle of nowhere!
Drickorna var dyra och utbudet var minimalt, men farbrorn som skötte den hade två jättesöta åsnor(en med vit lurvig päls) och massor av tama getter.

Hoppas du fick lite nytta av infon.
Mvh. Stina
Svara med citat