Sv: Att inte flyga
Flyg, flyg, flyg....och flyg.
Egentligen ett ganska gammalt transportmedel, över 100 år gammalt, och som sådant kommer i framtiden att ersättas med något annat mycket bättre, mycket snabbare och miljövänligare.
Lösningen är inte miljövänligt bränsle, inte ens "elflygplan". Lösningen är att helt ersätta flyget som transportmedel och det kommer att hända bortom 30-50 år då människor kommer att färdas i tunnlar, inkapslade i totalt vakuum, vakuumtunnlar, man åker i stora kapslar med plats för 100-tals passagerare, ungefär som rörpost i ett slutet rörsystem som regleras av tryckluft via över- och undertryck. En resa mellan London och New York går på c.a. 1 timma! Är det science fiction, futuristiskt och blaha blaha? Nej, inte alls. Det forskas intensivt i ämnet. Jag tror att prototyper för korta sträckor kommer att finnas om c.a 30 år. En annan variant, kanske ännu närmare i tid är att konstruera tunnlar där nästan-totalt-vakuum råder och "vanligt tåg" (dock inte på vanlig räls) färdas nästan utan luftmotstånd. Och just detta är det stora problemet, nämligen luftmotstånd, det är det som måste bemästras och övervinnas, inte miljövänligare bränsle.
Nej, de flesta av oss som befolkar detta forum kommer inte att beskåda dessa moderna färdmedel, vi äro då döda allihop, men våra barn (kanske) och våra barnbarn (säkert) kommer att njuta av att åka från Stockholm till Atén på 20-30 minuter.
Det vore förödande att satsa pengar och tid på att modifiera ett gammalt och omodernt transportmedel (flyg) till miljövänligare flyg med el, miljövänligare bränsle, etc. Flyget skall ersättas.
Sist men inte minst, det går att komma upp i c.a. 150 km/t på en cykel under förutsättning att man minskar luftmotstånd, t ex med hjälp av en bil med monterad skärm som omger cyklisten strax bakom. Lite väl långt att cykla till Atén…
Jag kommer att fortsätta och flyga till Grekland tills jag inte längre orkar resa.
Senast redigerad av RobEri den 2019-01-24 klockan 11:13.
|