Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-23, 21:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Att inte flyga

Miljön är ju en superfråga att lösa. Liksom alla i tråden gör man funderingar utifrån sin egen livssituation. Men det jag känner, utan att vara vare sig trädkramare eller miljöfanatiker är att om vi bara kör på med samma snack utan att göra något så närmar vi oss "näsan mot väggen", d v s NU ÄR DET KÖRT! ..... och då är det ju lite sent att agera.

Självklart är det inte möjligt att göra en veckoresa till Grekland med tåg! Visst vi som är pensionärer kan väl ta en vecka tåg ner och en vecka tåg hem. Men alla andra då? De som inte har obegränsat med semester.

Det senaste inspelet som gav mig hopp i frågan är att vi i Sverige inte ska tillåta försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar efter 2030. Jag tror att om man sätter ner foten med det och lagstiftar så kommer den försäljningen att sluta långt tidigare, till förmån för miljövänligare alternativ.

Jag tror att det på samma sätt finns en potential att finna miljövänligt bränsle för flyget om man bara är beredd att sätta rätt pris på miljön. Tyvärr handlar allt om pengar. Sätt rätt ekonomiska krav på bra lösningar så kommer de att uppstå. Tror att det är ett fint område för Sverige i framtiden att finna bra miljötekniska lösningar. Där kan vi ligga i framkant. Och kanske också fortsätta att resa till Grekland med flyg .... ???

Masse
Svara med citat