Visa ett inlägg
Gammal 2005-04-27, 11:29
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Ganska naturligt tycker jag. Efter ett långt arbetsår är det skönt att bara få vara ett tag och miljöombyte brukar göra susen. Vår egen kultur kan vi nog utan och innan och det är bara skönt att få slippa allt "fyrkantigt" som man upplever under resten av året. Då är det väl mycket bättre att passa på att umgås med egna familjen, närmaste vänner eller helt enkelt ensam och samtidigt insupa främmande människor och kultur. Att tänka kollektivt även under semestern ger ju inte precis några aha-upplevelser och därför drar sig nog många undan från sina egna landsmän.
Jag håller nog inte med dig. Det finns ju en massa människor som inte söker det du beskriver när de åker på semester. Ett exempel är alla de ungdomar som åker till t.ex. Laganas för att festa med andra skandinaver. Sen finns det väl också en massa vanliga vuxna människor, antingen med eller utan barn, som gärna umgås med andra skandinaver på semestern. Följer man med på t.ex. Apollos organiserade utflykter så betyder det väl i alla fall att man inte har något emot att umgås med andra skandinaver?

Jag tror att det finns många olika typer av resenärer; vissa vill träffa landsmän på semestern, andra inte. Gränserna mellan de olika typerna behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med andra gränser - alla som åker charter behöver inte vilja umgås med landsmän, alla som har Kalimera-tröja behöver inte avsky att ligga på en fullpackad sandstrand och alla som åker med ryggsäck i stället för resväska behöver inte uppleva mer av det genuina Grekland...

Ruby
Svara med citat