Min första kontakt med Grekland skedde 1982 och jag har bara kvar en del fragment till minnen kvar.
Tillbringade en vecka på Samos och bodde på ett hotell mitt i Samos stad, som 22 år gammal var allt under den veckan väldigt exotiskt och spännande. Hade visserligen varit både i London och USA flera år innan men detta var verkligen en kontrast i all sin enkelhet.
På den tiden var inte vägen mellan Pythagorion och Samos stad asfalterad och det var en minst sagt guppig och obekväm bussfärd från flygplatsen till hotellet. Men i en kurva, ett krön rätt högt upp innan vägen slingrade sig ner mot Samos stad så såg jag denna stad jag knappt visste existerade. Visst, den är förhållandevis stor med sina c:a 8.000 innevånare och den är byggd inne i en vik som så många andra grekiska städer av varierande storlek.
Men den var bedårande vacker, någonting alldeles makalöst vacker i min då 22-åriga kropp och jag upplevde nästan samma känsla när jag c:a 20 år senare fick se samma stad från exakt samma ställe.
Hasse