Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-10, 14:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vackraste byarna

Min första kontakt med Grekland skedde 1982 och jag har bara kvar en del fragment till minnen kvar.

Tillbringade en vecka på Samos och bodde på ett hotell mitt i Samos stad, som 22 år gammal var allt under den veckan väldigt exotiskt och spännande. Hade visserligen varit både i London och USA flera år innan men detta var verkligen en kontrast i all sin enkelhet.

På den tiden var inte vägen mellan Pythagorion och Samos stad asfalterad och det var en minst sagt guppig och obekväm bussfärd från flygplatsen till hotellet. Men i en kurva, ett krön rätt högt upp innan vägen slingrade sig ner mot Samos stad så såg jag denna stad jag knappt visste existerade. Visst, den är förhållandevis stor med sina c:a 8.000 innevånare och den är byggd inne i en vik som så många andra grekiska städer av varierande storlek.

Men den var bedårande vacker, någonting alldeles makalöst vacker i min då 22-åriga kropp och jag upplevde nästan samma känsla när jag c:a 20 år senare fick se samma stad från exakt samma ställe.

Hasse
Svara med citat