Det handlar ju inte enbart om kort eller kontanter om man tänker efter.
Betalar man resan med kortet följer olika reseförsäkringar och avbeställningsskydd.
Jag har på mitt kort om jag hyr bil med "riktiga" hyrfirmor att högsta försäkring ingår och självriskreducering. Priority pass så jag har tillgång till mer än 1000 lounger där det är gratis, internet, tidningar, dusch, mat och all typ av förfriskningar som serveras i hotelmiljö. Åtminstone vitt, rött, bubbel och whisky men oftast är det en hel barmeny, det är sånt som uppskattas
Dessutom kan jag ringa ett nummer (concierge) om jag t.ex. vill se Springsteen och biljetterna är slutsålda så nog fasen skakar de fram en biljett (sägs det i reklamen är kanske bäst att tillägga), gå på teater eller restaurang , . Som grädde på moset så får jag fondandelar i en blandfond för mina köp och om jag (gud förbjude) skulle vilja utnyttja kreditköp så är det futtiga 4% i ränta. Jättedyrt tycker jag men det är billigast på marknaden.
Är det någon som använder resecheckar nu för tiden (hmmm.. funderar på om nuförtiden är ett ord eller inte?)