Visa ett inlägg
  #36  
Gammal 2005-04-27, 00:46
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Kalimera-tröjan

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Det här är ju en ganska rolig tråd egentligen och kanske är fenomenet kalimera ett möjligt ämne för en sociologi eller etnologi uppsats med kvalitativ eller kvantitaiv inrktning.Eva
Anser inte att Kalimera är något speciellt fenomen. Det finns många intresseforum av olika karaktär, bl a ett grekiskt musikforum som jag själv är medlem i - de har också tröjor

Att göra en vetenskapligt analyserande uppsats om Kalimera - Vad skulle det tjäna till egentligen?? Personligen är jag inte intresserad av att allt i detta avlånga land ska plockas ner i atomer, ältas fram och tillbaka och sedan ska det sättas någon "stämpel" på oss, d v s fenomenen för att de råkar gilla Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Funderar också lite över varför vi (undertecknad inräknad) har behov av att antingen identifiera oss med/som kalimeror alt att markera avstånd och oberonde.Eva
Om man varit med länge och skaffat sig vänner är det nog inte konstigt att på skoj kalla sig Kalimeran eller annat som associerar med Kalimera.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.Eva
Ganska naturligt tycker jag. Efter ett långt arbetsår är det skönt att bara få vara ett tag och miljöombyte brukar göra susen. Vår egen kultur kan vi nog utan och innan och det är bara skönt att få slippa allt "fyrkantigt" som man upplever under resten av året. Då är det väl mycket bättre att passa på att umgås med egna familjen, närmaste vänner eller helt enkelt ensam och samtidigt insupa främmande människor och kultur. Att tänka kollektivt även under semestern ger ju inte precis några aha-upplevelser och därför drar sig nog många undan från sina egna landsmän.

//Zanét
Svara med citat