Visa ett inlägg
Gammal 2018-09-24, 10:14
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Cash eller inte?

Nyss hemkommen från en treveckors kykladluff (Sikinos 8 dgr, Folegandros 4 dgr, Kimolos 6 dgr, Milos 3 dgr) kan jag meddela att inte var det nån ny avgift på kontantuttagen inte. Åtminstone inte från de tre Alpha Bank-automater vi nyttjade (Atens flygplats x 2 och Folegandros).
Däremot, nu när man kan betala med kort på fler och fler boenden så måste man tydligen även då hålla koll på detta med without eller with conversion (dvs om man vill debiteras i euro eller sek). Betalade två boenden med kort. Tog för givet att man skulle debiteras i euro (och fick heller aldrig nån fråga om detta). På ena boendet funkade det som jag trodde. Men på det andra hade tydligen hyresvärden, antagligen av ren, som hon trodde, välvillighet valt sek, så den hyran blev ungefär 150 kr dyrare än den blivit annars. Upptäckte det när jag under hemresan gick igenom alla kvitton lite noggrannare. Peanuts i sammanhanget kanske, men nästa gång tänkter jag i alla fall försäkra mej om att det blir i euro när jag använder kortet i Grekland även vid betalning (vilket jag i och för sej sällan gör, och efter ovanstående lär jag inte ändra på den strategin).
Svara med citat