Visa ett inlägg
Gammal 2018-09-20, 15:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Höstresan 2018. Cykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Härligt att höra att Arne är undersökt och har fått rejält med mediciner. Det måste varit en prövning för honom att både vara sjuk och tvingas åka Skopan...
Hoppas på god bättring och en fin avslutning på er resa.
Arne och jag hade familjeråd idag och jag förlorade!
Vi har bestämt att åka till Naxos på lördag och fått grönt ljus från Effie och Vaggelis om inkvartering på hotel Agios Prokopis. Det var då frågan om vi skulle åka med Blue Star klockan 8 på morgonen eller Skopan klockan 10.40. Och som sagt,jag var förloraren,,,,, Men han har ju åkt tre vändor redan med pärlan.

Vi är båda sorgsna över att inte kunna åka till Amorgos, det var liksom huvudmeningen för vår höstresa.Men Arne behöver nu vila på vårt fina boende här på Maistrali på Iraklia. Jag ser en viss förbättring i statusen hos maken, men bara lite.Men det tar ju ett tag.

Jag fördriver tiden med att att sticka och sitta hos Nikos. Igår kväll träffade jag Lars, vandraren, för tredje gången samma dag. Vi hade ett trevligt samtal om dialekter men framför allt danska, skånska, bornholmska och svenska. Snart börjar jag förstå danska,men då bemödade Lars sig att prata svensk-danska.

Sedan kom en fiskare som metade nere i hamnen. Han gjorde i ordning sitt spö,tråd, flöte och krokar på Maistrali för morgondagens fiske. När vi började prata med varandra visade det sig att det var sångaren som brukade komma till taverna Colloseum på Agios Prokopis, Naxos. Att jag inte kände igen honom! Men jag tror han kände igen mig. Kvällen avslutades med att han sjöng första versen på "Sommaren är kort" för mig. På svenska!

Och idag har jag träffat ett trevligt par från Leksand som också bor här. Kalimeravänner. Dom frågade Nikos om bussen. Längs hela gatan ner mot hamnen finns nämligen skyltar med BUS STOP. Då skrattade alla. Den bussen går i bästa fall juni-augusti! Men en grek erbjöd sig att skjutsa dom upp till Panagia. Sedan skulle dom vandra ner själva. För övrigt tycker jag att det är otroligt många svenskar på denna lilla ö. Samt lite tyskar och även fransmän.

Birgitta.
Svara med citat