Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Såg i vår FB-grupp en som la ut en prislista från en strand på Paros. Längst fram kostar ett par solstolar 20 €, på andra raden kostar det 16 €, och längre bak är priset 12 €.
Fattar faktiskt inte att man är beredd att betala så mycket.
|
Jag har haft lyckan att besöka Grekland c:a 30 ggr, varit på 20 resmål och bott på drygt 15 av dem. Jag har aldrig under alla dessa besök någon gång stött på de här priserna.
På många av de mest turistiska ställena så har det handlat om 5-8 euro för två solsängar och en parasoll. Kanske någon gång 10 euro, men jag minns i så fall inte var det kan ha varit. Men för en del av resmålen (därav de flesta på min favoritlista, t ex Leros, Skopelos och Tilos) betalar man ingenting alls för solsängar o parasoll eftersom man har krypavstånd mellan strandkanten och tavernabordet där man tar en öl och/eller äter lunch.
Dyrast har det inte varit i Grekland utan på Fuerteventura/Jandia i Spanien där två solsängar och en parasoll kostade 12 euro. Dyrt, men i gengäld en strand som städades och var otroligt ren och fin varje dag.
Solsäng eller ej är ju individuellt. När vi var unga och bilsemestrade med barnen till Spanien i många år så var stränder med solsängar något som vi rynkade på näsan åt. "Man låg ju som packade sillar!". Nu, 35 år senare, så tycker vi att det är lite obekvämt att ligga på sanden eller på klapperstenar och har då svårt att njuta av tillvaron, och ryggarna vill inte vara med längre i så fall. Då får det bli solsängar. Skönt för oss att de finns!
Masse