Citat:
Ursprungligen postat av Smithan
För mig skulle det vara en helt annan sak att se någon med Kalimera-tröja än att höra vem som helst prata svenska i Grekland. Är man aktiv här på Kalimera så är man med ganska stor sannolikhet mer intressant att prata med än en vanlig svensk turist som kanske bara "råkat" hamna i Grekland. Jag är verkligen inte en sån som brukar vilja ha kontakt med andra svenskar utomlands, men såg jag en Kalimera-tröja i Grekland så skulle jag definitivt gå fram och prata, trots att jag inte är det minsta social.
Så känner jag också. Jag har under mina ö-turer en enda person med kalimeratröja (gul) på en restaurang på Amorgos i somras. Innan jag tog kontakt höll jag ögon och öron öppna en stund och fann att mannen var italienare. Så det blev inget samtal. Vid det tillfället hade jag inte på mig min tröja.
Anita
|
Blev du inte nyfiken på hur han kommit över tröjan. Kanske en italienare som bor i Sverige eller varför inte en svensk som pratar italienska

eller så hade han fått den i present. Min fantasi skulle nog skenat iväg lite.
Det här är ju en ganska rolig tråd egentligen och kanske är fenomenet kalimera ett möjligt ämne för en sociologi eller etnologi uppsats med kvalitativ eller kvantitaiv inrktning.
Funderar också lite över varför vi (undertecknad inräknad) har behov av att antingen identifiera oss med/som kalimeror alt att markera avstånd och oberonde.
Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt.
KANSKE jANNE JUST NU PACKAR TRÖJOR OCH SÄLJER SLUT PÅ SITT LILLA LAGER. VINST HOPPAS JAG ATT HAN GÖR MEN DET ÄR NOG TVEKSAMT MED DEN HÖGA KVALITE SOM TRÖJORNA HÅLLER.
Eva