Visa ett inlägg
  #37  
Gammal 2018-04-17, 17:23
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos mars 2018

Tisdag sjuddertoned april.
Hej alla och farlat mitt laaanga uppehall, men idag startade Andreas datorn, efter att vi malat bord och pallar i det vackra vaedret.
Jag tog Blue Star faerjan den 28:e mars fran Rhodos till Karpathos, och denna gang var det Chronis och Minas som plockade upp mej och korde mej till Garden Villa, daer jag residerar i rum tio, d.v.s den senast byggda stavlon....
Nan dag efter detta gick ja forstas runt och kikade pa vad som skulle goras....Den stora grinden sag inge rolig ut, dessutom hade den grona faergen morknat, sa jag letade reda pa en en mer glad gron faerg, och nu aer stora porten samt den fina lyktstolpen till hoger malad i den gladare, mera somriga lackfaergen nr 48....
Sen malade jag ocksa de fyra staketen pa andra vaningen i stora huset. Andreas kom en dag ocksa beskar vi de tre palmerna, plus den hoga fikusen. Ca 40 grenar pa varje palm, sa det blir STORA hogar av vegetation....
Andreas hade innan jag kommit gatt los pa lagerbladsbuskarna, som hade stammar pa decimetern i mitten....Det var ocksa stora hogar av grenar och lov, sa jag samlade ihop dom i paket, som jag band efter scootern, och drog till soptunnorna inte langt fran Garden Villa....
Det gick fint att bogsera, men folk skrattade, men hellre att folk skrattar at mej aen grater....
Nu aer det bara poolen kvar pa Garden Villa i stort sett, sa de sista dagarna har jag malat staket pa Zephyros Village, det staketet som vetter mot gatan, plus de baegge portarna .
Vaedret de forsta veckorna var mkt varierande, sa det blev till att vaerma vatten och fylla nan flaska och sen dra over en strumpa, men innan jag fick tag i nan flaska, sa en natt gick jag upp och tog nagra fyrkantiga golvplattor av skiffer och lade pa spisen tills dom var varma, sen virade jag in dom i en skjorta och stoppade in dom under filten i saengen....
Ack,ja....dagarna var ok, men nerat tio grader pa naetterna....Sen nan dag sa regnade det
vaeldigt mycket i flera timmar, vilket forstas aer bra, men jag blev sittnas under en balkong, for jag hade ingen regnjacka, men istaellet hade jag en bra bok, sa det fint aenda.....
Jag har forstas farit runt litegrann, t.ex har jag levererat humlerotbitar till Dimitri ( Jim ) Sevdalis i Afiarti, och han farsa Haris som har en liten bat staendes utanfor, hade bestaellt nytt segel ( Latinrigg) sa det tog han fram och visade seglet pa baten, soeau det var kul att se. Hoppas bara vi kan prova seglet i skarpt laege, for det aer ett litet projekt att dels bogsera bat och utrustning till nan ramp i Afiarti, laegga i baten, gora den ordning, segla, och sen plocka ner segel, etc, dra upp och kora tillbaka bat och trailer till vaexthuset....
Nagra hundra meter snett bakom vaexthuset numera Nena Papadopolous, hon som har den lilla tavernan Nostimies, daer jag tecknar lite pa vaeggen sen nagra ar tillbaka. Hon bor ihop med Christo, som aeger fyra hus peau rad och dom bor naermast vaegen, ocksa hennes dotter Angeliki. De andra tre husen ska hyras ut och de tva naermast vaegen aer i stort sett faerdiga...Det aer ju en hel del vindsurfare som kommer till Afiarti, sa dom husen blir saekert uthyrda alltefter...
Senaste veckorna har vaedret blivit mer somrigt, sa nu aer det shorts som gaeller....
Jag har dessutom fatt ett annat, kortare jobb. Jonathan Preece, engelsmannen som far alla mina engelska bocker, ska fara till Sri Lanka med sin dam Ursula, sa jag ger katter mat och vatten, samt att jag ocksa ger honsen mat och snor deras aegg, som jag sen distribuerar till sana som koper hans aegg....
Pa torsdag kommer Jonathans granne hem, sa da tar hon over matandet och aeggsamlandet, och min korta karriaer som bonne aer slut.....
Vad mer?? Jo, en kompis fran Karlstad har kopt biljett och kommer till Karpathos onsdag 25 april med Blue Starfaerjan. Han heter Peter Strandell och jag har nog kaent honom i femti ar...Han ska forstas bo i samma hus som jag och det ska bli trevligt att visa honom runt....
Nu borjar Andreas kolla om jag aer klar, for han aer som vanligt lite stressad innan de forsta gaesterna ska komma.....
Men nu aer jag tibax haer och kommer som vanligt att pladdra peau efter formaga....
Hej sa laenge och jag kanske far traeffa nagra av er pa Karpathos,
Mvh,
Mikke
Svara med citat