Sv: Sjöborrar och transport
Jag såg inga sjöborrar på Lefkas men däremot är de vackra stränderna steniga och badskor är jättebra att ha om man inte är väldigt hårdhudad under fötterna.
Jag köpte ett par billiga i en vanlig svensk skoaffär för många år sedan och trots flitigt användande vägrar de gå sönder. Detsamma gäller för övrigt även de jag köpte till barnen, fast de är för länge sedan urvuxna.
Det vackra stränderna ligger som du säger på västra kusten. Vägarna slingrar sig långt nerför berget och det är en bra bit till närmaste stad eller by, i alla fall från de mest kända stränderna Porto Katsiki och Kathisma. Det går inga bussar dit, att åka taxi blir dyrt pga avståndet och att gå är för långt om man bor på östra sidan. Det är kort sagt eget fordon som gäller om man vill dit; moppe, mc eller bil.
Jag vet ju inte i vilken ålder du är, men de flesta biluthyrare har en nedre åldersgräns har jag hört. 21 tror jag nästan att det brukar vara.
När det gäller bilkörning i Grekland håller jag helt med Peter; trafiken i städerna är lite hetsigare än vi är vana vid, medan det på landsbygden är mycket mindre trafik än de flesta svenskar någonsin har varit med om. Det som är viktigt är att vara beredd på att man kan få möte i kurvorna. Eller att det står en get där.
|