Sv: Vandra på Kreta
Personligen tror jag det är enklare att vara ute länge i fjällen än i den grekiska naturen där värmen säkert gör längtan efter en dusch, en skopa gott vatten och svalka större. På Kreta finns det gott om drickbart vatten i naturen men jag vet inte hur lätt det är att hitta igen och det är säkert inte så enkelt som i fjällen. Vid ett tillfälle var det vattenkonferens i samband med att jag besökte Rethymnon och där fanns många spännande posters om vattnet på Kreta och i världen.
Nu när jag var i Amazonas sov vi även ute i djungeln i hängmatta och det var en härlig upplevelse som jag skulle vilja vara med om igen. Värmen, den höga luftfuktigheten, den uppmärksamhet som krävs för att titta efter spindlar, ormar och alla getingbon som fanns på marken gjorde vandringarna mycket tuffa. Guiderna var imponerade att två gamla kvinnor från Sverige kunde klara så många timmars vandring och när vi på kvällarna berättade sagor för varandra vid lägerelden berättade jag om de norrländska fjällen, isen, snön och hjortronmyrarna i mina barndomstrakter.
Säger som dig Elisabet att jag skulle gärna göra riktiga vandringar på Kreta tyvärr har det bara blivit lite korta sträckor samt Samariaravinen.
Eva
Eva
|