Sv: Var ligger Cypern?
Hej! Ja, nu är jag tillbaka i verkligheten igen. Vi åkte med Always och bodde på Panthea Garden i Ayia Napa. (Varför stavas det Ayia i st. f. Agia?) Nåväl, vi är jättenöjda med både researrangör och hotell. Klimatet är just nu som svensk försommar, ca 20 grader i både luft och vatten. Blommande mimosa(-skogar) utmed vägarna, överhuvudtaget fräscht och grönt. Jag hade med mig en medelhavsflora och kunde identifiera en del växter t.ex. sprutgurka, iris, en sorts gul lyckoklöver, lampborste ...
Det är full aktivitet nu inför den kommande säsongen. Överallt såg man hur det putsades, fejades och målades. Fortfarande var mycket stängt och ganska få turister, men vi upplevde det inte som dött och trist för det, utan njöt av friden.
Våra grannar intill på hotellet var långliggare, hade kommit vid årsskiftet och åkte hem samma dag som vi, i måndags. Vi bad dem om lite tips. Ett ska jag genast vidarebefordra, Tonys taverna! Jättegod kleftiko, eget vin, kul innehavare, liknar Zeus med stort vitt skägg. Sen fick vi också tipset att ta bussen några km till Paralimni, där det finns två större supermarkets med bättre priser, Orphanides heter den ena, namnet på den andra har jag tyvärr redan glömt.
Höjdpunkten var en dagstur till Paphos, gissar att det är runt 20 mil dit. I närheten besökte vi stranden där Afrodite sägs ha fötts ur havets skum. Ännu mer fantastisk var Dionysos villa. Endast mosaikgolven är bevarade, mer än 2000 år gamla, otroligt vackra med färger mönster och bilder ur den grekiska mytologin och fullt läsbara inskriptioner! Pyramus och Thisbe kunde jag t.ex. se att det stod.
Vi är verkligen nöjda med vår vecka på Cypern. Jätteskönt att få en paus från kyla och snöslask. Titti.
|