Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta
Jag/vi hade varit på Samos - Pythagorion - 14 gånger (i rad och bara där  ) när vi bestämde oss för att se något annat. Så vi hamnade på Lesbos sommaren 2015 när det var som allra allra värst där. En morgon kom det 70 båtar på ett par timmar... Samma dag kablades bilder ut på lille Alan ut i Sverige...
Jag kan ju bara prata för mig och oss och hur vi känner efter den upplevelsen, men för det första är det väldigt, väldigt lite du som utomstående kan göra. Att ens hjälpa en flykting med taxi räknas som flyktingsmuggling. Det är enkelt att ha en underbar semester och det är oerhört lite du ser dem, sett till hur många dagar och timmar du vistas där. Och du ska inte skämmas för att du är där som turist!!!!
(Samos har dessutom haft flyktingförläggningar i bergen långt före krisen i Syrien. Men man såg det aldrig. Flyktingar är inget nytt där - bara mängden som kom)
Det är viktigt - även om man bara, bara vill koppla av och ha det gott - att åka dit och stötta lokalbefolkningen ekonomiskt. Samos har det lättare. På Lesbos är det mycket tuffare att få turisterna att komma dit.
När jag kom hem från Lesbos var mitt hjärta krossat - bara av det lilla vi såg - och sedan läkte det ihop helare än det varit tidigare. För de du kanske ser där kan hamna i din stad en dag. Och det är just där det är viktigt med medmänskligheten - om du förstår hur jag menar?! Och då pratar jag inte politik.
Men jag tror inte att du kommer att se så mycket eftersom Turkiet hjälper till att stoppa nu.
Nu blev det dystert kanske... Så jag säger trevlig resa och backa inte  Allt stöd är viktigt till dem och som du vet får man dubbelt tillbaka 
|
Vad fint förklarat!
Det känner jag också, skulle ju vilja åka dit för att på så sätt stötta turismen, som säkerligen påverkats av flyktingströmmen!
Det måste iaf vara en bidragande orsak till att det är så mkt billigare med charter till Samos än de flesta andra öar... det är jätteskillnad i vissa fall!
Sambon vill se naxos så det är den ön som konkurrerar med samos just nu hos oss... Men det är jättemkt dyrare att åka dit... så vi får se!
Hade tänkt mig samos nästa sommar istället, men suget tillbaka är så stort nu!