Sv: Lite stökigt idag.
Det var i tisdags det. Han kom och blev mottagen på bästa sätt. De i vanliga fall motsträviga och auktoritetsförnekande kalymnierna visade sina bästa sidor, och gubben var - enligt intervjuande Mammas och Betty från lokal-TV- helt imponerad och rörd.
Jag var på stan liksom ett antal tusen andra. Det är inte särskilt ofta vi har besök av så fint folk! Vädret var fint, de paraderande barnen oemotståndliga, militärpojkarna likaså.
Han visade en folklig sida, faktiskt. Efter den högtidliga inledningen med gudstjänst och kransnedläggning vid statyn av frihetsgudinnan, jo, vi har en sån, mycket finare än den där i New York, och på uppbyggd läktare för att se paraden, efter detta gick han runt hela platian och hälsade på folk och klappade småbarn.
Vi i Sverige har inget liknande vad jag kan minnas. Nationaldag är väl snarast ett fult ord i Sverige. Norge tycks behålla sin, men jag vet inte hur de övriga nordiska länderna gör. Kontrasten med Grekland är märkligt stor, men jag finner att jag faktiskt gillar det här paraderandet och folkdräkterna och de falsksjungande militärpojkarna...
Sen åkte han till Pserimos med hamnpolisen och inspekterade dels byn och mer ändå den militärförläggning som finns där och som håller koll på turkarna. Han höll tal-det var två sidor: vår vänskap med Turkiet men också budskapet att Grekland aldrig kan godta Turkiets krav på att få öarna. - Det har besvarats idag i Turkiska media, de är inte roade, kort sagt.
Lite turistande och mat, sen for han- och våra kommungubbar pustade ut.
I går kväll var jag och nio pratglada kvinnor ut på lokal, jag är fortfarande mätt -men framför allt lomhörd, för det var säkert femtio andra pratglada kvinnor i samma ekande lokal.
Sen har det hällregnat oavbrutet, och DET är sensationellt för våra breddgrader. Jag har knappt varit ut, för katterna kommer och förebrår mig för att det regnar...
|