Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2006-03-26, 20:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: David Gilmour/Pink Floyd

Heter vare sig Tom eller Hasse men hoppar helt ogenerat in här ändå. Jag beställde Gillmours senaste via "inofficiella" kanaler igår kväll... Det blir billigare, och min moral, om jag nu råkar ha någon, kanske är tvivelaktig... Fast frågan "ploppade" upp, annars hade jag köpt den.

Min absoluta favorit är Wish you were here. Sedan kommer nog Dark side of the moon. (Lär väl vara en av världen mest sålda plattor i storlek med Thriller?) Men av Wish har jag två (!) vinylex. Den första blev nästan "sönderspelad". Och så har jag kvar vykorten... Det första exet är lite märkligt. Etiketten för A-sidan är nämligen helt blank! Ingen text alls. Finns det fler här som har ett sådant eller är det ett samlar ex?

Har Pinken, Genesis, Camel, Supertramp mfl i stort sett komplett på vinyl. Såg Genesis live på Isstadion i Malmö 1978 (tror jag det var, kan varit -79). Peter Gabriel hade slutat något år innan och det var Phil C. som sjöng. Så jag har sett den riktigt feta "trumduellen" mellan Phil och Chester Thompson live... Och den är inte att leka med. Den finns ju med på (den inte så kända) dubbelliveplattan. Vilken stämning det var...

Övriga favoriter:
Camel: Moonmadness
Genesis: Selling England by the Pound. (Också två ex!) Fast där finns det några ruggiga konkurrenter...
Supertramp: Crisis! What Crisis?

Och så för att fortsätta vandra bakåt på nostalgistigen: Det mesta av Crosby, Stills, Nash and Young. America, de unga killarna som var grymma på gitarrharmonier. Fick mig nästan att sluta spela själv... Whishbone Ash med de sanslösa gitarrstämmorna. M fl...

Den nästan totalt okända gruppen Café Jacques som nog bara gav ut två vinylare. Men det var Phil Collins som fann, och spelade trummor med dem. Jag gissar att det är (var) ett gäng slipade studiomusiker, men det framgår inte på något omslag vilka det är som spelar mer än Phil...

Söker dock fortfarande sedan många år en kopia på Nicky Hopkins "The thin man was a dreamer". Av "dum-nostalgiska" själ. N. H. spelade piano med Rolling Stones ibland på deras turnéer, när han inte gjorde egna plattor. Det råkar väl inte vara så att någon här råkar ha ett ex...? Spelar ingen roll hur knastrigt, det skulle bara vara roligt att höra den igen. Den kanske inte "håller" längre, men...

Och när jag inte lyssnar på något av ovanstående, vilket jag ju inte gör så ofta numera, så går oftast nätradion med något Grekiskt i bakgrunden...

Musiken var bättre förr... Börjar känna mig lite som min fader som "födde upp" mig på storbandsjazz från 40- och 50-talet. Ellington, Basie, Fitzgerald, Goodman m fl... Jag har fortfarande kvar hans gamla skivor och det händer fortfarande någon gång om året att jag lägger på någon...

Peter
Svara med citat