Sv: Mer om Aten
Monastiraki är för många liktydigt med "Flee market" som skyltarna säger. En otrolig samling skräp, om jag får säga vad jag tycker, men det är uppenbarligen intressanta kvarter om man ska döma efter mängden flanerare. Här i området finns också massor av fika-och-matställen. Mot norr går stora gatan Athinas med jättestort utbud av affärer, många små, typ "hål i väggen, och försäljare av allehanda saker på trottoaren.
Den som gillar strövtåg kan hitta andra gator i området med affärer av det mest skiftande slag, och erkänt låga priser. Ibland slår nån polisavdelning till konsumentens skydd (???) ner på lagren av piratprodukter, men det blir bara som en liten våg som strax lägger sig. Nåja.
Om man tar gatan Adrianou västerut från Monastiraki kommer man förbi en oavbruten rad serveringar, med utsikt mot Akropolis och Agora. Ingen biltrafik. När man når metrostationen Thission kan man svänga upp mot Akropolis . En gågata av klass! I nedre delen dominerar försäljare av allting, sen blir det glesare när man kommer oppöver, men en hel del musikanter förgyller promenaden.
Vägen fortsätter söder om Akropolis och lite i nerförsbacken sen kommer man till det stora underbara muséet - missa inte det! Akropolis är förstås också sevärt, men jag föredrar lite avstånd där.
Min systerdotter Helen kom till mig och stannade en vecka. Vi gick den här turen mest varje dag och hade jättefint väder, lagom svalt att promenera med lätta kläder.
Vi gick också opp på Filopappos, därifrån man har utsikt över precis hela Aten och Pireus. Vägen upp är inte jobbig . När min man var grabb i efterkrigstidens Aten jagade han småfågel med slangbella på Filopappos -det var ett välkommet tillskott i matbristens Aten.
Mer en annan dag.
|