Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf
Jag har en enorm fascination över övergivna platser, hus, bilar, stridsvagnar yonameit. Vet inte riktigt varför, men det är som tiden stannat och platsen bara väntar på att få berätta sin historia.
|
Samma fascination här. Både här hemma och i Grekland, eller varsomhelst egentligen.
Jag har ganska många sådana bilder på lager. Jag börjar med en från Korrisia på Kea, där det finns en stor fabrik.
Bakom hamnstranden i Korrisia står en gammal skorsten - syns från långt håll - och ser lite ledsen ut. Skorstenen är en del av den gamla emalj- och metallfabrik som var i bruk mellan 1927 - 1957. Fabriken var under 30 år Keas största arbetsgivare, som mest arbetade 900 personer i fabriken. Tack vare fabriken kunde öborna stanna på ön i stället för att emigrera, som annars var vanligt på många andra grekiska öar.
Idag ligger fabriksbyggnaderna i ruiner, husen är mer eller mindre fallfärdiga. Samtidigt är fabriken ett industriellt minnesmärke från en svunnen tid och borde kanske rustas upp i stället för att rivas. Personligen är jag fascinerad av gamla fabriker, speciellt på grekiska öar där det är ont om dem, och fabriken på Kea är för mig en sevärdhet. På kvällen är skorstenen upplyst, den ser ganska "spooky" ut.
Texten är hämtad från min E-guide om Kea.