Ämne: Charterresor
Visa ett inlägg
  #82  
Gammal 2016-12-06, 22:56
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Charterresor

Ja hörrni, ännu har mitt medlemskap inte avslutats men då jag nu begärt det så passar jag på att säga några ord.

Till att börja med: Grekland är ett land av kött och blod. Det består inte enbart av solsängar, parasolldrinkar och vackra promenader längsmed ändlösa stränder. Bakom varje siffra i statistiken från det krisdrabbade Grekland så döljer sig ännu en människa som drabbats av fattigdom. Jag vet att många frusit ihjäl i bergen om vintern för att de fått elen avstängd, har vänner som flyttat från Grekland för att de inte längre kan försörja sig på sitt arbete eftersom lönen blivit halverad och hyran höjd. Många av de människor bakom statistikens siffror har jag träffat på gatorna i Aten.

Har vi då något ansvar som turister (åtminstone vi som åker dit på regelbunden basis)?

Ja, menar jag och tycker absolut inte att ett Greklandsforum med så många resenärer som gång på gång får motta och ta del av grekernas vänlighet, gästfrihet, deras välvilja att dela med sig av sitt land och sin kultur till oss bör uppmuntra till sånt som att pruta ned rummen när det redan råder kris i landet eller AI (ABSOLUT INTE AI). Har man som distributör av detta forum och som en Greklandskännare som så många lyssnar på, ett ansvar att ta ett mycket tydligt avstånd från sånt som kan förstöra ytterligare för turistnäringen i Grekland. Ja, jag anser det som sagt. Inte heller är det upp till någon här inne att tala om för grekerna hur de ska sköta sitt land. Det bestämmer de själva.


Jag tror som Admirala att det nog är ganska skönt för forumet att bli av med oss nu då vi påpekat det som finns bakom det man ser som tillfällig turist. Jag kan inte dra annan slutsats än att här på Kalimera, är det ensidigt den sidan man vill erbjuda resenären. Och detta tycker jag är synd, eftersom vi som resenärer faktiskt kan göra, åtminstone till en liten del, skillnad för många men bara om vi ser det som finns under ytan i Grekland.
Grekland finns inte där som vår egna lilla lekpark där vi kan gotta runt oss hur som helst!!!

Jag har aldrig skrivit här för forumets skull och inte heller för min egen. Det har varit för mitt älskade Greklands skull och en förhoppning om att kunna locka fler att åka dit men också, som sagt, att få folk att se även en annan sida av Grekland. Landet bakom solen.

Jag tackar härmed för mig och hoppas att ni tänker på att betala fullt för rummen, inte åka AI och ha förståelse för landets svåra situation och försöka att se under ytan, bortom parasollen och den vackra stranden. Även om det är mycket svårt för många av er

Senast redigerad av Thira den 2016-12-06 klockan 23:54.